Thriller - en grym film

2,5

Handling: Frigga är oförmögen att tala efter att i sjuårsåldern ha blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp. Sedan dess har hon fått kärleksfull omvårdnad av föräldrarna. Hon är nu nitton år. En okänd man, Jerry, erbjuder Frigga lift, när hon är på väg till ett av sina regelbundna läkarbesök i stan. Han för henne till sin lägenhet. Efter en middag häller han en drog i hennes drink. Jerry gör henne snabbt beroende av heroin och tvingar henne att skriva till sina föräldrar och säga att hon har rymt. Han tvingar henne att prostituera sig för att få pengar till heroinet. När hon börjar slåss med sin första torsk, straffar Jerry henne genom att skära upp hennes ena öga. Snart har Frigga en regelbunden kundkrets med många sadistiskt lagda män. Även en lesbisk kvinna hör till de regelbundna kunderna. När Frigga får veta att hennes föräldrar har tagit sina liv i förtvivlan, beslutar hon sig för att hämnas sina plågoandar...

År: 1974
Per-Axel Arosenius
Gunnel Wadner
Hildur Lindberg

the_jobe

Jag har svårt att bestämma mig för om den är bra eller dålig. Egentligen är den ju dålig, med billigt ljud och dåliga ljudeffekter, men å andra sidan är den väldigt konstig, och har sin charm. Väldigt svår att placera som sagt, men jag ger den en trea, eftersom den ändå har sin charm.

Polare

Filmen är enligt mig Sveriges uddaste film. Den är tragisk och actionfylld från den tiden. P.g.a att den vart den bannad så tycker jag även att filmen blir bättre. En svensk Exploitation. En svårfångad,bortglömd och en grotesk film som du måste se innan du dör.

Inget för feministen. Underhållande skitrulle som bitvis har en del riktigt bra scener men sedan extremt makalösa luckor i manuset samt klippningen. Porren tilltalade inte mig direkt, dock så var slagsmåls scenerna rätt balla i sin slo-mo. Direkt inget man ser som lyckat utan snarare sällsynt lyckad kalkonrulle som har en härlig kult status. Biljakt scenerna är bland det roligaste jag sett. 2+

SunSing

Helt ok men ändå inte bra, lite för seg för min smak och sen var det helt onödigt med porren i filmen.

Xenomorph

En svensk kult film som tydligen ska ha influerat Tarantino en del. Detta är som en grymmare version av Kill Bill. Filmen blev förbjuden i bland annat Sverige ganska snabbt, men finns idag helt ocensuerat på dvd.

Vissa kommer finna de detaljerade samlagsscenerna stötande, men det höjer realismen i filmen och gör att man mer kan förstå det brutala slutet.

Actionscenerna är i extrem slow motion. Det är snyggt i början, men blir senare ganska segt. Speciellt "polismisshandelscenen", men det är grymt coolt samtidigt så =)

Den första svenska exploitationfilmen har något av kultstatus idag. Gamla utvikningstjejen Christina Lindberg gör rollen som den utnyttjade och förnedrade kvinnan som tar en gruvlig hämnd på sina plågoandar. Hon säger inte ett ord i hela filmen då hon har blivit stum efter chocken av att ha blivit våldtagen som 7-åring. Hon blir sedan utnyttjad av Tony (inte Jerry som det står i handlingen här ovan) som pumpar henne full av heroin och använder henne som prostituerad. När hon inte samarbetar så petar Tony helt sonika ut ögat på henne, vilket man får se i detalj. Regissören Bo Arne Viberius betalade en polare som jobbade på Karolinska för att få tillgång till sjukhusets avdelning med döda kroppar (givetvis utan tillstånd) och använde ett riktigt lik när man gjorde "ögonscenen", något som senare bekräftades av Christina Lindberg själv. Inte nog med allt elände för lilla "Frigga/Madeleine" så begår hennes föräldrar självmord i tron om att dottern inte vill veta av dem (efter det att Tony skickat ett brev i hennes namn). Nåja, dialogen är minimal och givetvis inte särskilt bra, likaså är logiken i handlingen inte någon höjdare. Trots det så finns det ett underhållningsvärde i det hela. När "Frigga/Madeleine" börjar sin våldsamma hämnd så bjuds vi på härligt slowmotionvåld värre än en speedad Sam Peckinpah. Det är extrem slowmotion som används. Regissören fick nämligen låna en höghastighetskamera som var avsedd för vapentester och fick då det här coola resultatet. Nu används det nästan för mycket, men det är ändå intressant och underhållande. Man förstår att "Thriller-En grym film" var en av inspirationerna till Quentin Tarantinos "Kill Bill" filmer när man ser "Frigga/Madeleine". De inklippta hårdporrscenerna kändes onödiga (det var inte Christina Lindberg i scenerna utan ett inhyrt par från någon av de sliskiga sex-klubbarna i Stockholm på den tiden sex på scen var lagligt). Lite intressant kuriosa är också att Per-Axel Arosenius som spelade "Friggas/Madeleines" pappa brände sig själv till döds utanför skattehuset i Nacka i protest mot en skattedom. Heinz Hopf som spelade Tony dog i cancer 2001, han var f.ö. riktigt bra i sin roll som Tony. Regissören själv, Bo Arne Viberius jobbar idag som mäklare i Stockholm. Givetvis blev filmen totalförbjuden i Sverige när den släpptes, och det även en andra gång trots att 19 minuter klipptes bort. Först när mer än 22 minuter klipptes bort så släpptes den men då var det inte mycket kvar att se. En svensk kultfilm som har många brister på alla plan men som ändå är sevärd och som har en kultplats i den svenska filmhistorien.