Rötmånad

Handling: Frisörmästare Assar Gustafssons hustru återvänder efter fem års bortovaro - simmande med garderoben i en plastpåse - till parets fallfärdiga fritidshus i Sandhamn. Assar har trott att Sally var död, men hon visar sig vara livaktigare än de flesta. Hon har gjort karriär ''på sporten'' och ordnar tronföljden genom att omgående placera den 17-åriga dottern Bella i sin egen kokottskola. Badhuset förvandlas till drive in-bordell för löpska sommarfirare. Assar förvisas till kyparrollen och får som äktenskaplig huvuduppgift att släpa omkring drinkar till kunderna. Cockerspanieln Ludde är hans enda tröst.

År: 1970
Regissör: Jan Halldoff
Originaltitel: Rötmånad
Alternativ titel:Dog Days (England)
Alternativ titel:What Are You Doing After the Orgy? (England)
Carl-Gustaf Lindstedt
Carl-Axel Elfving
Bo Halldoff
Gunnar 'Knas' Lindkvist

bjorn29

Otroligt roligt och välskrivet manus. En av de bästa svenska filmer som gjorts. Blandningen av 70-talets skärgårdsliv och svart humor är otroligt effektfull. Dialogerna är underhållande och igenomtänkta. En film som är något utöver det vanliga inom svensk filmindustri.

filmen är rolig och bra, men filmen gar ju ut på att kvinnorna drar in männen i "fiskestugan" och att dom alla är sykopater typ " utom pappan" .den är hur bra som hälst. rekomenderas starkt!

mikmat

Absolut kanonfilm! Såg den för några månader sedan på tv. och den var så bra att jag måste ha den på dvd eller film! Någon vänlig själ som vet om den ens går att få tag i? har letat överallt utan resultat. Mvh/Mikael
Maila gärna mig om ni vet! Mikael.mson@hotmail.com

bjorn29