Mio min Mio

Handling: Bosse är nio år och bor i Stockholm. Bosses mamma dog när han var nyfödd. Vem som är Bosses pappa har alltid varit ett stort mysterium. Detta mysterium är nu på väg att lösas. För borta i landet i fjärran, landet med de förtrollade skogarna och gåtfulla grottorna, där är Bosses pappa kung.

Äventyret kan börja...

År: 1987
Regissör: Vladimir Grammatikov
Originaltitel: Mio min Mio
Alternativ titel:The Land of Faraway (Ryssland)
Alternativ titel:Mio, moj Mio (Ryssland)
Ursprungsland: Sverige, Ryssland, Norge

Geoffrey Staines
Denis Bodrov
Anna Foght

_Sara_

Snälla, jag tål inte dubbade filmer. Och den där asfalterade vägen i trädgården psykar mig.

Men annars tycker jag att historien är okej. Väldigt skum förstås, funderar på om Bosse somnar/fryser ihjäl på bänken i Tegnérlunden och alltihop är fantasi? Men det är det nog inte, jag tror inte att Astrid skulle låta pojkstackarn dö. Nej, han kommer nog till Landet i fjärran där det finns asfalt, Cato, skumma figurer och naturligtvis Catos vakter som alltid springer omkring i en högljudd klump.

en underbar historia som jag gillade när jag var mindre, synd att den är dubbad men ett plus för den söta Christian Bale i en av sina första roller.

En riktigt mysig Lindgren berättelse som är jättebra som film, självklart tycker jag om Christian Bale, för han är en otroligt bra skådespelare, även när han är så här ung. Synd bara att filmen bara finns dubbad.

Det enda jag egentligen tycker om med filmen är musiken, annars tycker jag filmen har en sådan läskig stämning, har alltid tyckt.

malinedwardsson

Åh, barndomens underbara landskap! :)

heroin

Fin historia, vackra hästar och fin filmmusik, men en timme och 39 minuter har väl aldrig gått långsammare?
Mycket ologiskt i handlingen också (en pappa som försöker kompensera nio års utebliven föräldrapenning med att ge bort en häst, en man som är ond mot alla barn utan att ha någon anledning till det och Katos värdelösa spejare) och dubbat är alltid kasst.
Kul att se en väldigt ung Christian Bale i filmen.
Spelas Kato av Alice Cooper månne?

empan

min favorit när jag var liten, grät så när fåglarna blev barn. underbar

mysig berättelse som bjuder på äventyr och fantasi

Dolphingirl

Reese är bra i denna film

åh, vad jag älskar Mio min Mio. Har jag gjort så länge som jag kan minnas.
Se denna underbart vackra film!