Luther

Handling: Martin Luther finner det svårt att tro på en fördömande gud som saknar fördragsamhet med mänsklig svaghet. Han studerar Roms tolkningar av bibeln och ifrågastätter påvens auktoritet. Detta får långtgående följder av såväl religiös som politisk art.

År: 2003
Marco Hofschneider
Maria Simon
Herb Andress
Lars Rudolph

En helt okej film va detta. Men jag tycker att den va väldigt seg och upprepande bara. Värd att se iaf!

Dan banan

Jag måste erkänna att Luther översteg mina förväntningar. Jag hade nämligen inte hoppats på något annat än ett misslyckat fiasko ,men jag hade fel.

Luther är med tre enkla ord :invecklad ,intressant och välspelad. Jag tycker att Joseph Fiennes har en suverän rolltolkning med support från även andra skådisar som lyfter upp betyget. Filmen är (som jag förväntat mig) ganska så invecklad och det är lite svårt att hänga med i allting ibland, men den är en väldigt intressant film om du frågar mig. Jag var fångad under de två timmarna jag såg filmen och den är kort sagt lyckad. Jag gillar den. Så här ska man göra film av historia ,en stark trea.

omanlig

jag känner såhär: spännande och snygg i början. men sedan så börjar den dala och blir bara mer och mer seg! men man kan ju ha mycket kul åt alla frillor och kostymer=)

Lasermannen

Denna filmen var ca. tio filmer i vilka samma historia berättades om och om och om igen.

Anspråkslös

Intressant historia som tyvärr mynnar ut i ett alltför segt hopkok av långdargna pläderingar och alkolistpropaganda. En verklig meningsfullhet

Rune

Ganska seg film med flera upprepelser och långdraget.

Biopremiär: 2004-10-15