Infernal Affairs

3,7

Handling: Ming är en triadmedlem men samtidigt så är han en polis som hela tiden ger info till triadmedlemmarna. Yan är en undercover-polis nere hos triadmedlemmerna. Dom lever nu parallella liv och frågar sig om det är värt att leva sina liv där de inte hör hemma. Och snart märker både polisen och triaderna att dem har en mullvad ibland dom.

År: 2002
Regissör: Alan Mak Wai-keung Lau
Originaltitel: Mou gaan dou
Alternativ titel:Wu jian dao (mandarin)
Ursprungsland: Hongkong
Längd: 01:41, 01:37 (Hong Kong)
Ingår i tema: Maffia/Gangsters

IMDb Top250

Andy Lau
Tony Leung Chiu Wai
Eric Tsang
Anthony Wong Chau-Sang
Kelly Chen

En härlig thriller när dom är som bäst. Filmen skildrar en välgjord undervärld med tjallare, korrupta snutar och intriger som drar med en i en spännande handling.

Karaktärerna är väldigt bra, liksom det snygga fotot och det passade ljudet, men bäst av allt är nog slutet som var väldigt oväntat. Jag är så van med Hollywood-slut att min första reaktion var att le och tänka; "men så kan man ju inte göra!" fast efter att jag vant mig vid tanken (slutet) så började jag gilla det mer och mer och nu tycker jag faktiskt att det är riktigt bra.

Nä det här är helt klart ett måste för alla er som gillar kriminalare eller spännande thrillers..!

kungenidjungeln

Riktigt bra film. Jag brukar inte gilla action så värst mycket, men den här är intelligent och genomtänkt.
Skönt med ett annat utlänskt språk än engelska, även om man inte själv förstog ett dugg. Jag gillade slutklämmen, att ingen viste vem han verkligen var, lite som i Face off. Nu vill jag bara gå och se The Departed också. Denna rulle rekomenderas starkt!

issun

Något av det bästa jag sett i action/thriller genren! mycket bättre än the departed, infernal affairs är snyggt gjord och inte en massa onödiga scener och repliker som amerikanarna är glada för.

issun

Det här är den första delen i Infernal Affairs-trilogin som Martin Scorsese gjorde en remake på i form av The Departed. Inte lika rafflande som den amerikanska versionen och dessutom kortare, vilket gör att man inte får samma djup på karaktärerna. Perfekt upplägg för en film annars med två mullvadar som ska hitta varandra i sina respektive organisationer och även här blir det spännande. Slutet är bättre i den här versionen, men i övrigt föredrar jag remaken från Scorsese.

Miss Ljung

Helt okej film, ganska underhållande. Stabil trea i betyg, precis som The Departed.

kungenidjungeln

Jag blev bara lite engagerad av denna rulle. Jag tyckte aldrig att den var särskilt spännande eller rafflande. Fast den var stämningsfull. Betyg=2+.

sirnootherlikemykind

snyggt, smart intrig, bra skådespelare. ingen är lika cool som andy lau..

Infernal Affairs II (2003)
Infernal Affairs III (2003)
Departed, The (2006)