Soluppgång

Handling: En kvinna från staden förför en bonde och föreslår att han ska mörda sin fru. Något han är tveksam till, men beslutar sig för att göra...

Ligger på plats 82 på American Film Institute's Top 100-lista.

År: 1927

Janet Gaynor
Margaret Livingston
George O'Brien

Copyright Fox Film

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning!

Låg vid titten mån 20120625 på plats 227 på IMDb Top250. Filmen är helt klart bra för att vara från sin tid, bra regi och bra skådespel av främst frun och pigan.
Bra att regissören lyckas berätta storyn utan många textförklaringar, som är så vanliga i stumflmer.
Historien tycker jag är lite för onyanserad och tunn, och filmen blir stundtals smått seg, dess i moderna tider räknat sett korta längd till trots.
Nej, hamnar ej i filmsalingen. Detta räcker att ha sett en gång, men verkligen kul att ha sett!

Det här är en någorlunda intressant stumfilm på grund av sina för tiden tekniska finurligheter. Dessutom skönt att F.W. Murnau lyckas berätta historien någorlunda utan en massa textskyltar. Storyn är annars inget att hänga i granen trots en ganska spännande och mörk inledning. Den sista halvan blir istället gulligt puttinuttande och snarast komediaktigt, för att återigen bli lite spännande sista minuterna. Hade det inte varit för stereotyperna hade det utan tvivel blivit godkänt.

Biopremiär: 1927-11-28
Filmen är svartvit