Collateral

Handling: Vincent är en kall och beräknande yrkesmördare. Max är en taxichaufför med stora drömmar som han aldrig har lyckats förverkliga. En ödesdiger natt kör Max Vincent till hans nästa uppdrag. Fem stopp, fem mord och ett flyktförsök. Deras öden knyts samman, kolliderar, och förändras för alltid.

Regissör: Michael Mann
Debi Mazar
Javier Bardem
Emilio Rivera
Jamie McBride

Riktigt spännande och det är inte lätt att förutsäga vad som kommer att hända.

filmernas härskare

Enligt mig en aning överskattad. Trots gråhårige Tom Cruise, tuffe Jamie Foxx och fräckt snygg klippning, känns filmen ändå rent av slarvigt genomarbetad.

Micheal Manns sätt att berätta en film på är bara fult, då vi får många fula kameravinklar. Sedan är slutscenerna nästan irriterande katastrofala.
Då menar jag att Toms yrkesmördare beter sig helt oproffesionellt, då han i resten av filmen var en iskall, smart och mycket farlig människa, men som sedan blir en pytteliten och dum skurkroll.

I slutändan blir det en besvikelse då man använder sig av en mer pretentiös och Hollywoodaserad slutsekvens.

Filmen hade all potential för att kunna bli riktigt lysande, men blir inget mer än en helt ok film.

Collateral är framför allt en snygg och intressant film med bra prestationer av Tom Cruise, Jamie Foxx och Jada Pinkett Smith. Jag gillar verkligen samspelet mellan Cruise och Foxx samt mellan Foxx och Smith. Plus för en mycket fin dialog mellan dessa i början av filmen. Dock måste jag hålla med om att slutet gör mig rätt så besviken och långtifrån lika imponerande som filmen som helhet. Drastiskt och föga genomtänkt. Cruises yrkesmördare känns periodvis riktigt klumpig och amatöraktig, men i slutet får han plötsligt nästan övernaturliga krafter. Några detaljer känns rätt slarviga, och skärskådar man filmen upptäcker man dem lätt. Jag ger Collateral en neutral trea.
"I can't drive you around while you're killing folks. It ain't my job!"

Sån typisk massfilm som jag glömmer bort att jag sett. Inte min typ av film antar jag. Finns inte så mycket att tillägga.

Cammie

Foxx och Cruise är bra i huvudrollerna i spännande film med några frågetecken. Viktigaste lärdomen är följande: Se till att din mobil alltid är laddad, utifall att någon skulle stjäla den.

Biotika

Jag tycker den var nice, skådespeleriet var bra, dialogerna var suveräna och kameran var hyffsad. Och filmen tilltalar mig så jag ger den en 4:a
Och till dig sophie som skrev såhär "Cruises yrkesmördare känns periodvis riktigt klumpig och amatöraktig", måste jag bara säga. Jävla retard. Jag tror ingen inte skulle vara klumpig eller amatöraktig då och då när man sysslade med ett sånt jobb. Du kollar alldeles för mycket på hollywood-trams som James Bond, Trippel X osv.

Riktigt spännande och det är inte lätt att förutsäga vad som kommer att hända.

Karro

Bra film! Själva storyn är bra och skådespelarna också, även om Tom Cruise spelar över kanske lite, lite grann ibland.

martin88

En riktigt underhållande film! Bra skådespelare, spännande manus och lagom högt tempo! En solid trea i betyg!

Jojje

Detta måste vara Tom Cruises bästa film hittills. Filmen är mästerligt gjord, med trovärdiga roller faktiskt, fast det handlar om en sådan udda situation. Tom Cruises rollprestation skapar en stark film, där man nästan fattar sympati för hans farliga rollkaraktär. Och i slutet tycker man lite synd om honom. Livet är ibland ensamt, tufft och hårt. Likt en prärievargs liv. Jag såg en intervju med Tom Cruise om denna film hos David Letterman, och där talades det just om liknelsen mellan en prärievarg som man såg på ett ställe i filmen och Tom Cruises rollkaraktär i filmen. En lite sorglig film om en ensam människa, men en ack så stark film.

Biopremiär: 2004-10-22