Shogun Assassin

Handling: Lone Wolf är den främste bödeln i shogunatet. Mången krigare har förlorat huvudet vid egget av hans svärd. Men när hans mästare förråder honom - då förlorar han besinningen!

Robert Houstons klassiska omarbetning av Baby Cart-serien, en omåttligt populär japansk filmserie signerad Kenji Misumi, introducerade den västerländska publiken till en våldsammare och mer hänsynslös hjältefigur - den hämndlystne samurajen Lone Wolf.

År: 1980
Lennie Weinrib
Lainie Cooke
Sam Weisman
Mark Lindsay

Säger som Raceai, kvalitèts mässigt står den sig enormt lågt gentemot orginal filmerna och drar ner helheten relativt mycket. Finner dubbningen påfrestande och kvantitativ, i synnerhet då den bitvis är makalöst osynkad.

Skön film med mycket charm. Många har tagit härifrån, främst Quentin Tarantino till Kill Bill. Musiken är också värd att nämnas då den är mycket bra rakt igenom. Huvudkaraktären med sitt barn är också sköna att följa. En liten kultfilm helt enkelt.

Angelus

En snygg och välkoreograferat film, bra manus, bra skådespeleri, mycket blod, mycket dödande, lite löjlig. stark 3a

Rune

Riktigt skön och splattig detta är en riktig film.

Raceai

Efter att ha sett de fem första Lone Wolf filmerna så bleknar denna till näst intill ingenting. Om man är ute efter kvalitet så se orginalfilmerna i stället. Jag sänker utan tvekan mitt betyg från 3 till 2.

En uppvisning i att slakta folk med samurajsvärd. Ett extremt underhållande och välkoreograferat blodbad. För dig som älskade "Kill Bill". Stark trea man inte bör missa!

OBS! Inget för barnen.

Shogun Assassin är en ihopslagning av två stycken Lone Wolf & Cub filmer. Trots det är resultatet ovanligt lyckat. Den har fått en del uppmärksamhet på sistone tack vare att Quentin Tarantino har haft filmen som förebild i ett par av sina scener i Kill Bill.
Tomisaburo Wakayama spelar Ogami Itto, aka "Lone Wolf", en samuraj som vägrar lyda sin Shogun. När hans fru blir mördad bestämmer han sig för att hämnas. Han reser runt om i landet med sin lille son i släptåg och en specialutrustad (= vapen) barnvagn. Diverse samurajer och ninjor försöker att mörda "Lone Wolf", vilket visar sig vara lättare sagt än gjort. Mycket blod och en hel del svart humor. Ruggigt underhållande.

Lone Wolf and Cub: Sword of Vengeance (1972)
Lone Wolf and Cub: Baby Cart to Hades (1972)
Lone Wolf and Cub: Baby Cart at the River Styx (1972)