Barton Fink

Handling: Barton Fink är en begåvad författare som lockats till Hollywood för att skriva manus till en usel B-film. Han lider av skrivkramp men får hjälp av spökskrivaren Audrey Taylor. En morgon hittas hon död och misstankarna faller på Barton.

År: 1991

I.M. Hobson
Meagen Fay
Lance Davis
Harry Bugin

Jag förstår det bara inte. Det är inget mästerverk, även om det är på åtta officiella topplistor (sep 2019). En bra, och okonventionell, film. Jag gillar vanligtvis den här typen av filmer med härlig skådespel, men den här gjorde mig inte trollbunden under hela tiden.

Udda film som håller fast i tittaren, trots att handlingen är en enda lång transportsträcka, snygga detaljer snyggt filmat, men bröderna Coen har gjort mycket bättre filmer, svag 3a.

Film med tryckt och annorlunda atmosfär.
Filmen griper tag om en och lyckas hålla ens intresse vid liv hela tiden.

Denna film är bedrövligt snygg och har stilrena karaktärer!

Det sjystaste i filmen är nästan att barton hela tiden är övertygad om att han är en bra regisör då hans bästa manus sågas trotts att det ska föreställa ett b-films manus.
Antagligen är barton allt för bra för dem han jobbar för!

Big Lebowski

udda film, bra idè men manuset är inte bra... jag blev lite besviken på Coen som annars gör både bra: udda och humoristiska filmer. Annars är det John Goodman & John Turturro som gör filmen sevärd. Om ni ska titta på någon Bröderna Coen så::: kolla på the big lebowski el. fargo osv. men inte på den här

Xenomorph

Härligt udda film, med bra skådespelare och sjuk blandning av genrer. Börjar som komedi men blir mer thriller mot slutet. Den bästa Coenfilmen jag sett.

Biopremiär: 1991-12-06