Life of David Gale, The

3,7

Handling: Professor David Gale är en välkänd lärare och frispråkig motståndare till dödsstraff. Efter en blöt fest anklagas och åtalas han för våldtäkt på en elev. Anklagelserna dras tillbaka, men hans rykte är fläckat, och senare döms han för mord på sin bästa vän Constance. Efter sex år i fängelset och med endast fyra dagar innan hans dödsstraff träder i kraft bestämmer han sig för att berätta allt för en kvinnlig journalist. Hon inser snart att han är oskyldigt dömd men har bara fyra dagar på sig att bevisa det…

År: 2003

Constance Jones
Lee Ritchey
Brandy Little
Cindy Waite

Det finns många stora skådespelare som egentligen bara klarar att spela en roll. Men det är något med dom som folk gillar ändå. Kevin Spacey är en av dom. Den här lugna och lite dystra attityden har han i alla sina filmer. Men han har ändå en slags karisma som folk gillar. Filmen är klok och bra. Handlingen är väldigt spännande och man hänger med från början till slut. Det blir bara bättre och bättre. Jag gillade den här filmen!

En riktig höjdare bland thrillers.Rullen bjuder verkligen på spänning och kärlek.Handlingen är det bästa.En ordentligt genomförd handling ihoppackad med spänning som får dej att flyga upp i taket.Otroligt bra skådespeleri innsatser av dom flesta men främst av Kevin Spacey och Kate Winslet,och även några till som jag inte hittade namnen på.Fotot är väldigt bra samt effekterna.Helt klart en sevärd film!

frasmannen

En ganska stark film med bra skådespelarinsatser av Spacey och Winslet. Handlar i mångt och mycket om synen på dödsstraff något som filmen tar ett klart avstånd ifrån. Blir lite spännande på slutet men det är inget mästerverk. Klart sevärd dock.

Canucks_

Väldigt bra film. Håller en helt okey nivå, men det är i slutet den är som bäst.
Skådespelarinsatserna är väldigt bra. Kevin Spacey passar (som vanligt) utmärkt för sådana här roller, och Kate Winslet briljerar som alltid.

Helt klart värd att se!

Allra sista scenen gör att jag ger filmen en 4:a istället för en stark 3:a.

kaj08

Ett något övertydligt budskap i filmen, men som ändå tar upp ett viktigt budskap i det orätta att döda andra människor. Inte ens staten bör ju syssla med sådant. Handlingen är lite dyster och även om de försöker vara lite finurliga så tycker jag det mesta är rätt förutsägbart. Det känns som man sett den här filmen förr några gånger för man känner igen vinklingarna och hur de vill föra upp diskussionen om dödstraffets vara eller icke vara.

Det som räddar filmen är helt skådespelarna, även om det är lite enformigt att se Kevin Spacey i en roll han känns igen. Han verkar bara kunna spela en slags roll, men han gör det väldigt bra. Kate Winslet är som oftast alldeles strålande, och det är alltid intressant att se hennes filmer.

En mycket stark film som rör. Mycket bra

cineasten89

Väldigt bra film. Spacey gör en minnesvärd och stark rollinsats och Winslet övertygare som journalisten.

Sofia92

En intressant och mycket spännande handling som håller mig klistrad till slutet.
Dialogerna är genomtänkta och ibland rätt smarta, för att inte tala om skådespelet - med en sån tajt skådespelarskara i täten borde det inte kunna gå att misslyckas, och detta är inget undantag, långt ifrån. Eftersom detta verkligen är en film i min smak kan jag inte annat än gilla, men om man nu måste klaga på något så hade mer musik inte skadat. Slutet lämnar en del åt fantasin och slutminutrarna överraskar rätt rejält - det kanske en del hänger upp sig på, men jag tycker fortfarande att filmen imponerar stort, snyggt.

Milla86

Otroligt sorglig film med ett viktigt budskap. Filmen kretsar kring dödsstraff, dess konsekvenser och misstag. Alla skådespelare gör ett bra jobb, framför allt Kate Winslet och Kevin Spacey. Kunde inte slita mig från den här filmen, utan att få se slutet först. Helt klart en femma!

Sevärd thriller med fina skådespelarinsatser och ett mycket oväntat slut.