Ring så mördar vi

1,6

Handling: I denna historia skriven av bröderna Coen och Sam Raimi, har ett par ohyrejägare/yrkesmördare ihjäl ägaren till ett larmföretag, och förföljer dennes partner, hans fru, och killen som blivit utpekad för mordet.

År: 1985
Reed Birney
Richard Bright
Frances McDormand

ledge

Sam Raimi och bröderna Coen hade samarbetat redan med Evil Dead 2. I Crimewave står Raimi för regin och Coens för manus. Om man har sett deras filmer känner man lätt igen sig. Humorn, karaktärerna, musiken och tempot. Men allt blir som en oslipad diamant, de höjder som Coens och Raimi nått i andra produktioner uppnås aldrig.
Det hela blir enligt mig för rörigt, och filmen hade tjänat på att man dragit ner på tempot något. Karaktärerna är underhållande, Bruce Campbell finns med i en liten roll, men blir för många. Regissören får för många trådar att knyta ihop i filmen och detta medför att han hela tiden måste skruva upp tempot.
Trevlig liten film men mest sevärd för dem som tycker om Coens och Raimi.

En ganska tidig Coen/Raimi film. Det tog ett tag att vänja sig vid de lite seriefigursaktiga karaktärerna. Blev personligen inte så där jätteförtjust i den men den var trots allt godkänd. Brion James (tror jag det var) såg ta mig fan ut som Ron Jeremy. Lövtunn story med en hel del slapstick humor. 2,5 i betyg