Monsunbröllop

Handling: Monsunbröllop är ett familjedrama och en sprudlande hyllning till en stad vars gamla traditioner står i skarp kontrast mot dagens moderna IT-samhälle.

År: 2001
Kemaya Kidwai
Ishaan Nair
Randeep Hooda

Ajice

Hade tyvärr sådana där förväntningar på denna filmen, inte att den var sämre eller bättre än dessa utan bara annorlunda.

Jag uppskattade den jättemycket! Tycker den är en härlig rolig film, go musik och bra skådespelare, gött att den inte var FÖR överdriven, även om det också kan vara trevligt.

En -3 som film och i sin egen genre, men en 2 som underhållning.

Tagline: The Rain is coming... and so is the Family.

Hade stora förväntningar på denna film, men ack så besviken jag blev. Tycker generellt att den är rätt seg och lång och därmed lite livlös och tråkig. Vissa scener är för långa och klippningen är inte den bästa för bl a tempot. Musiken är bra och medryckande, men dyker upp för sällan. Mycket prat och en del av filmen kan man med rätta kalla dogma-film (de jobbiga handskakningarna med kameran). Extremt sällan glimmar fotot till med riktigt snygga bilder dock.
Manusmässigt är filmen något rörig, vilket kanske hade kunnat förenklas med hjälp av regissör Nairs hand. De fem parens olika berättelser som ska "vävas samman på ett så snyggt sätt", enligt en del medier, blir oftast småjobbiga att se. Nej, här hade klipparen kunnat gå fram mer med saxen!
De två systrarna och pappa Lalit (Naseeruddin Shah) skådespelar bäst och är alltså trovärdigast.
Tvivlar faktiskt på att jag skulle tycka filmen var bättre vid en andra titt, men jag är villig att ge den en till chans nån enstaka gång i framtiden. Den höjde sig något i slutet då en mental bomb släpps i familjen, men det saknas något för att imponera stort på mej.
Visst finns det fina bitar i filmen och något jag skulle vilja se mer av är den blivande (kärleks?)historien kring den kvinnliga betjänten och den manliga bröllopsfixaren (!).
Nej, filmen hamnar inte i DVD-samlingen. Detta kan man knappt se om, men vill det definitivt inte.

Trivia: A large portion of the original footage (including the wedding itself) was ruined by an airport x-ray machine. The scenes had to be re-shot, when additional funds had been raised to do so, some months later. / The movie was shot in approximately 40 days. / The movie won the Golden Lion, the highest prize at the Venice Film Festival 2001. Mira Nair was the second Indian (after Satyajit Ray for Aparajito (1956)).

lindajjj

Såg den här 2001, och tyckte nog då att det var en fyra, men nu tyckte jag inte den var lika bra som jag mindes. Den får en stark trea. Absolut sevärd, underhållande, men ganska ytlig, allt avhandlas och ordnas ganska lättvindigt.

Sofia92

När jag såg denna tyckte jag faktiskt att den var väldigt dryg, många scener är så långa och i brist på nya händelser att man tröttnar efter ett tag. Men skådespelet är bra.

Jag var nog lite för ung när jag såg den för att jag skulle kunnat uppskatta den helt och hållet.
Jag tyckte att den var ganska tråkig och ointressant.

krax

Vacker, varm och färgsprakande - en film man blir glad av.

santeria

min absoluta favoritfilm. är glad en vecka i sträck efter att jag har sett den. den har liksom allt och otroliga skådespelare.. ett måste i filmhyllan!