Den stora klockan

4,0

Handling: En tidningsredaktör inser att hans chef försöker sätta dit honom för mord...

År: 1948
Elaine Riley
Luis Van Rooten
Lloyd Corrigan
Frank Orth

Ray Milland och Charles Laughton lyser starkt i denna film-noir med komiska inslag. Filmen börjar dock utan någon film-noir prägel (förutom allra första scenen). Filmen kommer sedan till en vändpunkt då historien blir till en katt och råtta lek. Det är här filmen tar ordentlig fart och blir allt bättre. Kanske inte den bästa inom film-noir genren, men en av de mer underhållande och välspelade.

En klassiker som håller än. Storyn växer sakta men säkert genom hela filmen. Starkt skådespel av både Milland och Laughton. Man kan även skönja en del humor mitt i allvaret.

(Klock)ren klassiker! Det är precis såna här filmer som gör att man älskar film. Spännande historia med en suverän Ray Milland i hudurollen.

Filmen är svartvit