Notting Hill

Handling: William Thacker äger en liten bokhandel som för en slumrande tillvaro. En dag kliver den berömda filmstjärnan Anna Scott in i hans affär - och hans liv.

År: 1999

Gina McKee
Richard McCabe
Alec Baldwin

Copyright Polygram Filmed Entertainment

Blaskig och "sockersöt" film med ett semi-budskap och världens träigaste britt Hugh Grant. Filmer i typ med denna är något jag finner otroligt dåligt, förstår inte hur folk kan se det som underhållning då jag personligen finner det som ren vanskapelse till film.

frasmannen

En av de bästa, antagligen den bästa av de romantiska komedierna man sett, vilket i och för sig inte är så svårt. Romantiska komedier brukar vara romantiska men roliga brukar man inte kunna beskylla dem för att vara. Möjligen lite smågulliga och tragiska. "Notting Hill" lyckas dock få mig att skratta högt många gånger. Ett roligt manus med en mycket bra dialog förvaltas mycket bra av skådespelarna som känns som klippta och skurna för sina roller. Det gör faktiskt inget att Hugh Grant spelar samma osäkre, stammande ur-engelsman ytterligare en gång.

Biologen

Den här filmen är en av de stora. En saga att kliva in i för alla oss som nån gång känt oss ensamma, miserabla och olyckligt kära. Manus, huvudkaraktärer och bifigurer är lysande, men över alla lyser förstås Julia Roberts. Den trevande vardagstaffligheten möter men finns också i de ouppnåligas verklighet. Filmen plockar också lite olika genrer, humor, drama, Jönssonliganbiljakt på slutet. Precis samtidigt som den här engelskproducerade filmen gick upp, hade en annan film med Julia Roberts premiär, The Runaway Bride. Den senare, amerikanskproducerad, är platt som en pannkaka i jämförelse.

madeleine_g

Ganska så gullig måste ja säga <3

Rymdis

Har en del bitar som är charmiga, särskilt i början, men tyvärr håller det inte hela vägen utan blir snabbt som en romantisk komedi typ 1A. Men den funkar väl att slötitta på.

Romantiska (komdedier) filmer är inget jag föredrar precis. Faktum är att det är de filmer som är mest krystade, fylla av klichéer och kom igen, hur troligt är det att det händer på riktigt? Iallafall så finns det undantag. Notting Hill är en av dem. Väldigt mycket tack vare Roberts.

guldis25

ganska rolig och bra film tänker inte skriva nått mer

issun

Julia Roberts och Hugh Grant är så otroligt färglösa att Rhys Ifans får bära filmen på sina axlar till ett godkänt. Utan Ifans hade filmen varit under all kritik.

Baijna

Filmen är riktigt bra och har en gullig handling :)
En av mina favoritfilmer.

JoyRide

Detta var den första julia robertsfilm jag såg och jag fullkomlit älskade den från första stund. En hemskt mysig och rolig film ! Ett måste i DVD samlingen ! :D