Flying Daggers

3,8

Handling: Tang-dynastin (618-907) var under sina glansdagar ett av de mest upplysta kejsardömena i den kinesiska historien. Men år 859 e.Kr. befinner sig dynastin i allvarlig kris. Kejsaren är inkompetent och hans regering är korrumperad. Politisk oro råder i landet, vilket har till följd att flera rebellarméer bildas. Den mäktigaste av dessa är en underjordisk organisation, som bär namnet De flygande dolkarnas hus.

Trots att kejsartrogna soldater lyckats döda ledaren för "De flygande dolkarnas hus", fortsätter organisationen - som har folkets stöd - att blomstra under sin nye gåtfulle ledare. Två lokala polisbefäl, Leo och Jin, får i uppdrag av regeringen att inom tio dagar tillfångata den nye ledaren. Leo och Jin smider en plan, vilken går ut på att gripa den vackra, blinda dansösen Mei, som de misstänker är dotter till grundaren av De flygande dolkarnas hus...

Regissör: Yimou Zhang
Ziyi Zhang
Dandan Song

Copyright Sandrew Metronome

DuskBringer

Underbart vacker film. Miljöskildringarna är fantastiska. Handlingens upptrappning känns dock lite flummig, men det behöver inte enbart vara ett minus. Allt som skiljer sej från normen är i mitt tycke intressant. Actionscenerna i filmen håller världklass. Man blandar visuell konst med skicklig utövning av martial arts på ett mycket tilltalande vis.
Jag har slut på superlativ, se filmen istället. Du kommer inte att ångra dej.

S16F

magnus_65

Fantastisk! En underbar och perfekt film!
En utav dom bästa filmer jag sett!

Ajice

Vackert, intressant och oförglömligt. Har inte sett så mycket av de äldre filmerna i samma stil, men den här gillar jag mycket. Det är särskilt en scen som jag fastnat för (blod och snö = vackert).

janne lindh

En fantastisk film. Varje scen är perfekt gjord och filmen har en utstrålning långt över det vanliga.

Minst lika vacker och bra som Hero. Oförutsägbar. Ett mästerverk.

En mycket bra film med härliga action och Fight scener

Therold

Är för mig en film som är stilren och vacker på ytan, men det saknas faktiskt en vettig story. Det är lite för enkelt och för rakt på. På något vis halvt som halvt hjärndött. Mycket av filmens kvalitéer ligger i det förväntade övertjusigt dödandet och det räcker inte för att göra film till mer än standard.

MeloLinn

underbarfilm, hur vaker som helst... historian och alllt annat var ett mästerverk! MÅSTE BARA SES!
så hilma bra effect, ja alllt! :D

DuskBringer

Jag har slut på superlativ, se filmen istället. Du kommer inte att ångra dej.

Biopremiär: 2004-10-29