Fantomen på operan

Musikal:

Musikal:
3,6

Handling: Den magnifika och världsberömda berättelsen om fantomen som terroriserar skådespelarna och arbetarna på Operan i Paris medan han uppvaktar den vackra och skönsjungande körsångerskan Christine. Fantomen lyckas driva sopransolisten till vansinne så att hon en kväll lämnar operan och därmed ger Christine möjligheten att ta över hennes roll. Detta blir dock för mycket för sopranen som, rädd att någon annan ska ta hennes plats, återvänder kvällen därpå. Fantomen kräver dock att Christine ska få fler huvudroller och galen av kärlek till henne, kidnappar han Christine för att göra henne till sin brud. Vicomte de Chagny tvingas ta upp jakten för att rädda henne...

Regissör: Joel Schumacher
James Fleet
Imogen Bain
Miles Western
Judith Paris

Efter Moulin Rouge (2001) trodde jag mig inte kunna hitta någon musikal som berörde mig lika mycket, men jag hade fel. Fantomen på Operan är en storslagen och vacker film som sprudlar av berättarglädje. Superb berättarform, underbara skådespelare och ljuvlig musik. Emmy Rossum är mycket mer än bara ett vackert ansikte. Joel Schumacher är en mycket skicklig regissör som gör så olika filmer och ger allihop det där lilla extra. Ser redan fram emot nästa - The Number 23.
"Yet in his eyes, all the sadness of the world... Those pleading eyes that both threaten and adore..."

likeAlady

The Phantom of the Opera! Jag säger bara helt underbar! En otrolig film ska kunna få mig att skratta och gråta, och vem börjar inte gråta när man ser Gerard Butlers smärtsamma och sorgsna ögon bakom masken. Filmen är ett mästerverk!

Extaza

En solklar femma till en underbar upplevelse. Jag sitter fastnaglad från första stund, till sluttexten börjar rulla och grips av den resa jag har fått vara med på. Ett mästerverk!

emmaz

Blev riktigt imponerad av denna filmen! Hade tidigare fått höra att den var långtråkig men det håller jag absolut inte med om! Riktigt gripande film och jag grät lite på slutet :')

Olletheking

Helt underbar.. man blir så glad och berörd samtidigt

Personligen tyckte jag att den här filmen var långtråkig.. Men jag ger den en trea på grund av att musiken va så bra.

Jenniz

Det här är en av mina absoluta favoritfilmer. Så himla bra och jag älskar verkligen musiken.

Är inte så förtjust i sådana här typer av filmer. Såg inte ens klart den för att jag tyckte inte alls om den. Men den får en stark 1:a ändå, och ska försöka se den igen nångång.

Getosten

Nej, men vad är det här egentligen?

Förlåt om ni alla som gett en femma/fyra, men en film på över två timmar, med endast en lite mer "dragig låt", det är helt enkelt inte kul.

timewarp

Seg, oerhöst långtråkig

Biopremiär: 2004-12-25

Fantomen på stora operan (1943)
Fantomen på stora operan (1962)
Fantomen på stora operan (1990)