Återkomsten

3,7

Handling: Andrey och Ivan är två ryska tonårsbröder som växt upp utan en far, men istället funnit djupaste tillgivenhet hos varandra. Det enda spår av att deras far ens existerat är ett gammalt, gulnat foto. En dag när bröderna kommer hem förbluffas de av att hitta en sovande man i hemmet. Efter tolv år har deras far återvänt hem. Men vem är han? Var han varit? Och framför allt: vad vill han?

Efter att deras mor gett sitt motvilliga medgivande beger sig bröderna ut på fiskesemester tillsammans med pappan. Återföreningen fyller bröderna med stor lycka, men snart blottläggs onda och brutala sidor hos deras far när han försöker återgällda det decennium som bröderna levt utan en fars överinseende. Hela tiden ställs bröderna inför allt svårare prövningar.

När civilisationen upphör och vildmarken och ovädret tar över börjar lillebror Ivans tvivel över sin far övergå i öppet trots. Samtidigt som storebror Andreys behov av att lära känna, och lära älska, sin far accelererar. Vilket får de båda bröderna att distanseras från varandra.

I en ranglig båt inleds färden på sjön, med en enslig och mystisk ö som mål. Ingen de känner vet exakt var de befinner sig. Och ingen vet om de någonsin kommer tillbaka.

År: 2003
Natalya Vdovina
Galina Petrova

Copyright Atlantic Film

Elisabet

Detta är den vackraste film jag någonsin har sett.
Jag har aldrig så förundrats över hur unga människor kan vara så suveräna som skådespelare. Och jag har inte på tjugo år hojtat så högt i en biosalong; inte bara en gång, utan två.
Den är sanslöst vackert filmad. SANSLÖST.
Och den är utan tvekan, en av dom helt klart bästa filmer jag sett i mitt 50-åriga liv.
Efteråt var luften slut i salongen.
Hjärtat till brädden fyllt av.., nåt märkligt.
Och den ska på inga vilkors vis ses på DVD, då kan man lika gärna låta bli.

Wookad

En mycket bra men händelselös film som lämnar frågetecken efter sig. Väldigt intressant, och trots de fåordiga dialogerna och den halvlama handlingen så lyckas filmen hela tiden hålla en vaken. Mästerligt filmad, och klart bättre gjord än jag trodde. Ryssarna visar att även de kan göra film.

Zitrioce

En annorlunda film kan jag säga. Den fylldye varje tomrum som återskapade en värdighet.
Slutet blev helt oväntad.

ToxicAvenger

Fantastiskt märkvärdig film, som jag antagligen inte riktigt förstår mig på.

Vackert.

Venschla

Jag är nervös hela tiden för att pappan ska få ett utbrott och typ döda dom! Gillar inte att barnen va så himla snarta/sa så smarta saker.
Slutet va ganska oväntat så det blir ett plus i alla fall.

Vacker och tänkvärd film som inte drar sig från att berätta historien på rätt sätt. Otroligt välregiserad rulle av Andrei Zvyagintsev och enormt bra skådespel av samtliga. Zvyagintsev är verkligen en regissör med stor potential.

Anspråkslös

Den här filmen kräver alltför mycket av tittaren. Man ska inte behöva tvinga sig själv att hålla sig vaken för att tempot är så lågt. Det måste filmen klara av själv

Wookad

Levish_

En film som är tänkt att vara så djup att den skulle bli vacker, men för mig blir den endast långtråkig och jag höll på att somna alltför många gånger. Hyffsade barnskådespelare..

Biopremiär: 2004-11-12