Man on Fire

Handling: Livvakten Creasy övertalas att skydda en tioårig flicka i Mexico City efter en våg av kidnappningar. Creasy kommer flickan nära och deras relation gör att han får tillbaka sin livskraft. När hon blir kidnappad tappar Creasy allt förstånd och han ger sig ut på en hämndlysten jakt.

Regissör: Tony Scott
Giancarlo Giannini
Rachel Ticotin
Jesús Ochoa
Mickey Rourke

Detta är en stenhård film som duger mer än nog för ens actiondos. Denzel Washington gör en mycket bra insats och är helt iskall när han ger sig ut på sin vendetta.

Bara detta gör filmen sevärd, men som inte det vore nog så har filmen väldigt snyggt foto. Många tycker att detta är rörigt, men då är det rörigt snyggt i så fall =) Jag älskar det sättet som den här klipp-klipp-skak-skak-fram-och-tillbaks-tekniken har används i filmen. Kalla det MTV-klippning eller vad ni vill, men välgjort är det hur som helst och jag gillar det.

Filmen kunde ha fått minst en fyra om inte manuset var så uselt. Manuset genomsyras utav ett moraliskt vakuum och det innehåller en dålig, orealistisk och ologisk tvist som dessutom förstör slutet.

Med det sagt så är detta fortfarande en stenhård film. Ett extra plus till Dakota Fanning (flickan) som är erhört bra i sin roll.

så varför är manuset så uselt...

***SPOILER VARNING***

Att flickan inte egentligen är död är synd då det ger en mycket dålig tvist i handlingen. Hur tänker jag då? Jo, vad är anledningen till att flickan lever? "I'm a businessman. A dead girl is no use for me. " säger "The Vioce" men detta är rent skitsnack! Om han verkligen var en affärsman så måste han ju hålla sitt ord för att bevara sin trovärdighet inför framtida "affärer". Annars kanske han inte får in pengar i framtida kidnappningar pga. att han inte genomför sitt hot! Så flickan borde ha mördats punkt slut.

Sen så är det ännu en grej: Så Creasy får tillslut tag i större delen av "The Voice's" familj och är i ett utmärkt förhandlingsläge, så vad gör han då? Jo, istället för att t.ex. byta ut flickan mot familjen (vi snackar brorsan, "frugan" och ett ex antal barn), så byter han ut HELA famljen OCH sig själv för BARA flickan. I och med detta så offrar han inte bara sig själv HELT I ONÖDAN utan han kan inte heller hämnas på "The Voice" som var hans huvudsyfte från första början. Snacka om uselt nedköp.

Familjen är ju det viktigaste man har säger "The Voice" så med andra ord kan Creasy byta tillbaks flickan och kanske t.o.m. "The Voice" själv då han värdesätter sin familj såpass högt. Istället släpper Creasy sitt underbara förhandlingsläge till en skit deal. En vanlig man med lite som helst vett skulle aldrig gjort detta.

Nån sa till mig att han gör detta för att han är en troende man och han offrar sig som "återbetalning till Gud" för sina synder, men det har jag svårt att köpa. Jag tror snarare att detta tillhör ett dåligt genomtänkt manus.

"A bullet never lies" är ett ständigt återkommande citat, men vem sa det egentligen? Svaret är INGEN. Tony Scott hittade på det själv. Förmodligen för att han tyckte att det var lite coolt att säga det innan man mördade någon, men egentligen så är det ju bara nonsense som inte betyder nånting.

Det moraliska vakuumet bryr jag mig inte värst om i vanliga fall, men det är få filmer där man verkligen inte har någon som helst moral likt denna. Jag kan skriva ett ex antal stycken angående detta, men nöjer mig med ett litet exempel:

Creasy fick ju tillslut reda på att Samuel låg bakom kidnappningen. Han gör en stor scen av sitt avslöjande och ger Samuel en pistol så att han kan ta sitt eget liv. Nu det är en ganska märklig sak att göra. Här har vi en man (Samuel) som helt klart är full utav ångest och förtvivlan över vad som hänt. Han är helt klart inte i rätt sinnestämning att fatta några som helst beslut, så vad gör Creasy då? Jo han ger honom en pistol och uppmanar honom att ta sitt eget liv. Samuel tar pistolen och skjuter sig själv i sin förtvivlade sinnesstämning.

Kvar blir Lisa som nu har hela sin familj mördad (tror hon). Visst sa hon i vredesmod att Creasy skulle mörda Samuel, men vad säger man inte i vredesmod? Hennes dotter är ju död! Men jag tror knappast att hon menar det hon säger, för jag menar, detta är ju trots allt mannen som hon älskar och bildade familj med. Det, om något, är värt en del.

Så sammanfattningsvis så är manuset otroligt dåligt genomtänkt. Det är rent ut sagt uselt.

Stenhård film som till en början känns lite tveksam men som som definitivt växer
spännande överlag bra skådespel, slutet lämnar en del frågetecken. Denzel Washington gör mig aldrig besviken men det
här rullen är en av hans absoluta höjdpunkter, inte minst det fina samspelet mellan Creasy och Lupita. Ger filmen en ganska svag 4:a.
Betyget dras ner något framförallt p.g.a.
genomgående övervåld och onödigt (med tanke på Creasys tuffa agerande tidigare i filmen) tragiskt slut.

Slätstruken film. Tyvärr görs många sådana i hollywood.

Bilbo_one

Bra fredagsunderhållning och bra skådespel. Klar 4:a

Jätte bra film men väldigt sorlig och skjutig film..

Angelus

Denzel Washingtons bästa film, intressant och spännande story, mycket bra skådespeleri, Denzel Washington var outstanding som Creasy och Dakota Fanning var mycket bra för sin unga ålder som Lupita Ramos, snygg miljö och snygga action scener

den e klyschig men den e det e ett litet mästerverk...denzel spelar mycket bra och det gör dakota med

Sir Lancelot

framtiden med Tony Scott, asbra