Under stjärnorna

Dokumentär :

Dokumentär :

Handling: - Gatan är Friedas hem. En dag står hon framför juryn i tv-programmet Popstars.

"Under stjärnorna" handlar om Frieda Darvel, som mot alla odds kliver upp på scenen i Popstars och blir känd över en natt i Sydafrika. Alla vill höra henne sjunga; i affärerna, på flyget och på banken. När tävlingen är över återvänder Frieda till sitt ”vanliga” liv på gatan i Kapstaden, där hon har levt i fyra år. Hon vet vad det innebär att tigga pengar till mat och droger och att bli hög på lim för att hålla sig varm. Att hotet att bli våldtagen eller utsatt för övergrepp från polisen alltid ruvar över barnen på gatan. Friedas berättelse visar oss i ett skarpt ljus var och under vilka förhållanden våra världar möts. Efter att ha presenterats som ”Sångfågeln från gatan, “ på tidningarnas första sidor, Morgon TV och i flera radioprogram växer hoppet hos Frieda. Detta är början till ett nytt och annorlunda liv, långt ifrån helvetet på gatan. Men ytterligare ett år passerar och Frieda väntar tillsammans med sin pojkvän, Boeta Klaasen, på att någonting ska hända. Till slut finns bara krossade drömmar kvar. Filmarna frågar Frieda om hon vill följa med tillbaka till Sverige i tre månader. När beslutet tas förstår nog ingen av dom vilka konsekvenser denna resa kommer att få.

Regissör: Titti Johnson Helgi Felixson
Originaltitel: Under stjärnorna
Frieda Darvel
Boeta Klaasen

Venschla

Ja, tycker att Frieda borde ha stannat i Sverige. Friedas liv kan ju bara ha slutat på ett sätt...

Partisan

Jag kan inte ge annat än högsta betyg för den här filmen, som jag nyss såg på SVT (6/11-05).

Den är fantastisk. Jag vill samtidigt rikta att min respekt till Titti Och Helgi som gjort den här dokumentären. Ni är mina hjältar och förebilder. Stort tack.

Biopremiär: 2004-11-19