Man Who Cried, The

Handling: Året är 1927. En liten judisk flicka vid namn Fegele lever lyckligt tillsammans med sin far och farmor i en rysk by. Inför det ständiga hotet om att utsättas för förföljelse, emigrerar dock fadern till Amerika i hopp om att få ett arbete och en dag kunna skicka efter sin familj. En kort tid efter faderns avresa ökar våldet och Fegele lyckas fly tillsammans med några bybor. Men istället för att komma till Amerika, hamnar de i England.

Fegele döps nu om till Suzie och får bo i ett strängt, kristet fosterhem, där hon förbjuds att tala jiddisch. Tio år senare befinner hon sig i Paris, där hon får anställning på operan och möter den ryska dansösen Lola. Suzie börjar spara så mycket hon kan av sin magra lön för att en dag kunna resa till Amerika...

År: 2000
Regissör: Sally Potter
Originaltitel: The Man Who Cried
Alternativ titel:Les larmes d'un homme
Ursprungsland: Storbritannien, Frankrike
Christina Ricci
Cate Blanchett
Johnny Depp
John Turturro
Harry Dean Stanton

Elysium

Det här är en väldigt fin film med väldigt bra skådespel, fin musik och snyggt filmat. Ändå känns det som om något saknas. Jag tycker inte att det finns något djup. Man ser bara ytan och det gör att filmens betyg sjunker. Ändå en sevärd film.

moivestar

En otroligt vacker film! Sorglig, en väldigt känslostark film.
Bra skådespeleri från både Christina Ricci och Johnny Depp. Starka karaktärer till bra skådespelare.

En bra handling som, lätt, skildrar judars och zigenares öden före andra världeskriget.
Visserligen hade man ju hoppats på ett annat slut, men det här var ju okej det också!

En stark femma till The man who cried.

perbac

Cristina Ricci är så uttrycksfullt vacker. Handlingen är intressant, avspeglar judars och zigenares öden under förra seklet. Kul också med en film där operasång har en viktig funktion, fast vad gör en kvinna i den scenen ur Trubaduren? Den är ju för manskör.

En bra film, både med glädje och sorg. Får en stark 3:a

Milla86

En lågmäld film om en hemsk historia men med många ljusglimtar.

Den lilla flickan som spelar Fegele är så himla söt och uppträder riktigt professionellt. Ett riktigt bra val av skådespelare. Christina Ricci passar också bra som Suzie. Det ligger i hennes natur att spela en blyg ung kvinna.

Johnny Depp har en mindre roll än han brukar ha och man kan väl inte riktigt säga att det här är en av hans bästa filmer. Cate Blanchett lyckas relativt bra med sin fejkade ryska accent, men det känns inte riktigt äkta när man vet att engelska är hennes modersmål.

Den här filmen fokuserar inte så mycket på själva kriget, utan om människorna som påverkas av det utan att själva hamna mitt i eldstriden.

denna är annorlunda, med en handling man verkligen måste tänka igenom men den är charmig och Depp och ricci är en mycket bra kombination

En gripande och intressant film med bra skådespelarinsatser och behaglig stämning. Svag fyra.

ganska bra film ingen film man skulle vilja köpa men helt okej att hyra!

CountryGirl

Älskar Depp-filmer. Han är så normal men ändå inte :P

Shellix

Vackert skådespeleri, verklighetstrogen miljö. Jag hade mina tvivel i början, men Depp lyfte verkligen filmen.
Ger den en stark 4.

Filmen är både i färg och svartvit