Den yttersta domen - livsdramat Andrej Rubljov

Krig:

Biografi:
Krig:
3,9

Handling: Om den ryske ikonmålaren Andrej Rubljovs upplevelser i början av fjortonhundratalet. Rubljovs väg genom medeltidens Ryssland blir en skildring av det ryska folkets lidande under olika herrar, men också av konstnärens roll, hans anfäktelser och triumfer.

År: 1969
Regissör: Andrei Tarkovsky
Originaltitel: Andrei Rublyov
Alternativ titel:Andrei Rublev (Internationell titel)
Alternativ titel:Den yttersta domen (Kort svensk titel)
Ursprungsland: Sovjetunionen

Stepan Krylov
Irina Miroshnichenko
Bolot Bejshenaliyev

storvreten

Ett fenomenalt mästerverk, där den ortodoxt religiöse Tarkovskij gör Andrei Rublevs resa genom ett fattigt Ryssland till en andlig resa i en skitig verklighet. Här finns bilder som stannar hos en för livet och en sekvens i filmens sista fjärdedel (om en ung klockmakare) som är en fantastisk illustration av att tro kan bestiga berg. Kanske Tarkovskijs tydligaste film rent narrativt och kombinerat med hans laddade och storslagna bildspråk är det en av de bästa filmer som skapats.

En 4 som film & i sin egen genre, men en -3 som underhållning.

Låg länge på IMDb Top 250, men har nu tillfälligt (?) hoppat ner, troligen iaf, den brukar hoppa fram och tillbaka bland de sista 30 filmerna. Trots dess höga snittbetyg 8.3/10 på IMDb är det alltså idag så pass hård konkurrens att den stundtals inte får plats på den berömda listan.
Jag förstår dem som sätter höga betyg, delvis. Häftigt foto för att vara en så "tidig" film, men är den så tidig egentligen från 1960-talet?!
Alldeles för sävlig och långsam för att se i ett streck för min smak, så den småbarnspappa jag är delade jag upp den på ca 3 veckor sena kvällar - inte lysande mot en filmskapares verk, men så blir det ibland.
Dock mycket intressant att ha sett (såg den tyvärr bara med engelska undertexter då det var det enda som gick att få tag på).

Inte Tarkovskys bästa som den anses av många, men fortfarande så underbart vacker och slående som det alltid blir när Tarkovsky regisserar. En film som krävs att ses om.

Lasermannen

Tarkovskij ligger i.

storvreten

Tony Leung

Stor filmkonst av Tarkovskij.

Filmen är både i färg och svartvit