En ängel vid mitt bord

2,3

Handling: Med utgångspunkt från tre självbiografiska böcker skildras den nyzeeländska författarinnan Janet Frames stormiga och säregna liv. Från barndomsåren, via avbrutna universitetsstudier och flera års vistelse på mentalsjukhus till litterär berömmelse och resor genom 50-talets Europa.

År: 1990
Brenda Kendall
Paul Moffat
Blair Hutchison
David McAuslan

När jag läste om den här filmen tänkte jag: "Wow! Detta kan vara ett mästerverk". Men jag märkte ganska snart att inte så var fallet.
Filmen skildar en poet/författares kamp för att få syssla med dennes passion i livet: att skriva. Däremellan får man se hur onda och avudsjuka vissa människor kan vara, genom att trycka ner och avråda, skylla på att "det är för ditt eget bästa", just bara för att förstöra. Det är ett intresseväckande ämne och jag blir glad när jag tänker på alla de människor här i världen som faktiskt stått på sig- däribland Janet Frames.
Dock var filmen alldeles för seg, kändes verkligen som att sumpa chansen på en annars så häpnadsväckande handling.

Venschla

Om man hade dragit ner på tiden och skippat allt som bara va.. onödigt så hade jag satt ett mycket högre betyg för den va verkligen speciell (på ett bra sätt).