Closer

Handling: Danny och Alice blir kära i varandra. Danny träffar Anna och inleder en otrohetsaffär med henne. Av en slump sammanför han Anna med Larry. Larry och Anna gifter sig. Anna och Dan fortsätter att träffas. När detta uppdagas hämnas Larry genom att förnedra Dan som blir övergiven av Alice.

Regissör: Mike Nichols
Clive Owen
Nick Hobbs
Colin Stinton

filmernas härskare

Fullkomligt lysande relationsdrama av Nichols, en skön typ som verkligen kan regissera dessa människor på ett rättvist och imponerande sätt.

Visserligen är denna inte särskilt känslosam eller särskilt sympatisk, men blir istället en intressan, vulgär, uppfriskande och riktigt cool film.

Dessa fyra, snygga personers relationer trasslar ihop sig hela tiden till en komplicerad röra, såsom deras egna liv och problem.
Det brukar lösa sig genom att man har med härligt cool dialog i denna filmpärla och att man är självständig.

Framförallt är Natalie Portman, en av världens bästa skådespelerskor, mycket cool och stark i denna film, vilket bidrar med en av denna klart mest sevärda ögonblick.

kalles

Ett rätt tråkigt realtionsdrama egentligen, då allting kretsar till 100% runt dom fyra huvudpersonernas konstiga relationer till varandra..
Filmen släpper liksom inte in några andra ingredienser och intriger än dessa, vilket blir tråkigt i längden..

Filmens stora förtjänst är dom otroligt sköna, vackra och teatraliskt eleganta dialogerna..

Även underbara Clive Owen med hans respektlöst och bombastiskt vackra stämma ger många pluspoäng, han är en riktig punchline-maskin..

DuskBringer

Ett mycket välspelat, tankeväckande och annorlunda drama. Bitvis är det här även hysteriskt roligt. Men det blir lite väl mycket med vänsterprasslandet och vändningarna i handlingarna mot slutet, vilket gör att filmen tappar klass. Det blir också lite ofukuserat med dom långa hoppen i storyn. Slutbetyg: en stabil trea.

Pesole

Gillar inte alls denna filmen, den är så otroligt tråkig. Såg klart den bara för att ha sett hela filmen, men denna var inte alls bra. Hade väldigt stora förhoppningarna genom att ha sett trailern till den.

Aggie

Ett helt okej kärleksdrama. Grymma skådespelarinsatser, ett par gripande scener och en hel del dialog som är underbar. Vad filmen dock saknar är känsla och trovärdighet. Känslorna är påklistrade och dessutom är det påfrestande att följa med alla dessa hoppen i tiden. Den blir emellanåt tråkig och alltför jobbig, men filmen är långtifrån dålig. En stark trea.

Suverän dialog och skönt skådespel. En mycket bra film.

Brita

Relationsdrama som trots att det är välspelat inte går hem hos mig. Tror att det är det skruvade förhållandet till kärlek och till varandra som personerna har som ställer till det.

andor

Emotionellt, tänkvärt och jobbigt drama.

Ett ganska intressant och tragiskt relationsdrama. Var dock för mycket fläng hit och dit, man förstår ej hur vissa karaktärer i filmen tänkte. Godkänt.

Nadiiiaa

heelt ointressant och tråkig film !! den var inte alls som jag förväntat mig..

Biopremiär: 2005-02-11