Sagan om Konungens Återkomst

Musikal:

Musikal:
2,3

Handling: Tecknad version av Tolkiens tredje bok i Sagan om Ringen-trilogin. Hobbitarna Frodo och Samwise kämpar för att nå Domedagsklyftan där de kan förstöra härskarringen. Gandalf, Vidstige och de andra försöker under tiden motstå Saurons styrkor vid Minos Tirith. OBS!! Icke att förväxlas med Peter Jacksons version från 2003.

År: 1980
Regissör: Arthur Rankin Jr. Jules Bass
Originaltitel: The Return of the King

Shadowfax

Hobbitarna är tecknade, de andra som det handlar om är det också för mesta delen. Men riddarna är lite mer avancerade. Det ser ut som om det är riktiga människor som bara ändrats i färg lite, så man inte ska se att det är blandat mellan riktiga och tecknade. Dåligt.
I övriga fall tyckte inte jag filmen var bra, visst de får med vissa delar som inte nutidens film får med, men det håller inte. Så nej, om ni kan slippa filmen, så gör det.

Olofsson

Jaha, riktigt tråkig film faktiskt. Mycket bra tecknad på sina ställen, men det finns en del bitar i filmen som gör att den bara får en tvåa i betyg. Rekommenderas ej.

VictorM

En medelmåttig film - om man ska jämföra den med andra SoR-filmer. Dock är musiken grym och filmen är charmigt tecknad.

Filmen är animerad