Förbjuden värld

Handling: Ett rymdskepp skickas till planeten Altair IV för att undersöka vad som hänt den expedition som tjugo år tidigare åkte dit. De enda överlevande visar sig vara Doktor Morbius och hans dotter samt deras robot. Planeten har också en mörk hemlighet...

År: 1956

James Drury
Harry Harvey Jr.
Roger McGee
Peter Miller

Jag tycker absolut att den här håller hög nivå för att vara gjord 1956. Skulle lika gärna ha kunnat vara gjord på 70-talet, eftersom miljöerna och effekterna håller typisk 70-talsnivå.
Handlingen hade kunnat tas tillvara på mycket bättre. Jag tycker att det fram till slutet är det spännande nästan hela tiden, men sedan blir filmen bara flummig. En svag 3:a.

Som tidigare nämt en intressant idè som fått ett floppartat resultat. Kul att se Nielsen i yngre dagar och han är i ärlighetens namn den enda som levererar. Synd att det lades en såpass stor tyngd på effekterna när storyn var av hyffsade kalibrer. Filmen klarar dock en tvåa tack vare roliga ljudeffekter och Nielsen inklusive manuset.

Xenomorph

Intressant idé, som kanske inte helt tar tillvaras på. Överlag är den dock underhållande.

Rymdis

Lite bättre manus än vad som är brukligt för sf-filmer från den här tiden.

struwe

bra science fiction med tanke på att den är gjord 1956,skulle va kul om nån gjorde en nyinspelning på den.