Dragonfly

Handling: När någon du älskar dör, försvinner de då för alltid? Chefen för akutmottagningen vid Chicago Memorial Hospital, Dr. Joe Darrow, är en högt aktad yrkesman och expert på trauma- och chockbehandling. Men hans expertkunskaper är inte till särskilt stor nytta när hans hustru dör i en annan del av världen. Via unga patienters näradödenupplevelser tycks hon kommunicera med honom, men vad är det hon vill säga?

År: 2002
Casey Biggs
Leslie Hope
Peter Hansen
Marybeth Fisher

Ett sådant här projekt är svårt att genomföra och svårt att titta på - antingen får man gå på den övernaturliga linjen och acceptera att det kan bli lite magstarkt, eller så får man växla spår helt och göra det till ett vanligt drama om en mans sorg. Här har man försökt göra både och, och resultatet blir ganska ostrukturerat. Jag medger att filmen har en mycket fin avrundning, men storyn hade kunnat bearbetas mer. Medan första halvan av filmen kör på magistuket dedikeras den sista halvtimmen till ett regelrätt drama som i sig är en mycket stark historia, men inte riktigt passar in här. Jag hade hellre sett att man sållat bort de övernaturliga ingredienserna och gett hela filmen samma känsla som avrundningen.

Skådespelarna är helt okej. Samtliga gör regelrätta prestationer, varken mer eller mindre - förutom då Kathy Bates som imponerar stort. Kevin Costner är dock det perfekta valet i huvudrollen och filmen i stort tilltalar mig. Hade det inte varit för de detaljer som inte fullföljs hela vägen hade jag kanske kunnat ge filmen en trea. Tom Shadyac har skapat sig ett namn inom smått hjärndöda komedier som Liar Liar (1997) och Bruce Almighty (2003). Jag föreslår att han håller sig till det.
"The lady in the picture ... She wants you to go there."

Thriller-mysterium med ganska lugnt tempo. Den är rätt gripande och spännande. Bra skådespelarinsatser av Kevin Costner.

kaj08

Costner övertygar i den här filmen. Rätt gripande faktiskt trots att handlingen på förväg verkar rätt tunn och larvig. En klar 3:a.

"The lady in the picture ... She wants you to go there."

Jag gillade den här filmen. Den är annorlunda och samtidigt smart.

_Sara_

Med många filmer är det ju så att man blir rädd första gången man ser dem, men nästa gång så blir man det inte. Så är det med den här filmen också, men inte på samma sätt som med andra filmer. (En mycket konstig beskrivning av filmen, jag vet, men jag tror att man förstår vad jag menar när man har sett "Dragonfly".)

viktoria

Lite udda men andra gången man ser den är den bättre.

playmate

En av mina favoritfilmer, helt sjukligt bra!

kaj08