Masjävlar

Handling: Handlingen kretsar kring tre systrar som är uppväxta i en by i Dalarna.

Yngsta systern Mia, som för länge sedan flytt till storstan, återvänder för att fira sin fars 70-årsdag. Hemma väntar Eivor, lika duktig och otrevlig som vanligt, och Gunilla, nyskild men glad ändå.

I bystugan drar den stora festen igång. Här väcks gamla konflikter och tillkortakommanden till liv, tempot skruvas upp och snart är det inte bara katten som ligger risigt till.

Masjävlar är en film om att känna sig borta, fast man är hemma.

Regissör: Maria Blom

Barbro Enberg
Joakim Lindblad
Lars-Gunnar Aronsson

Copyright Sonet Film AB

Det här är en härligt charmig film med stor igenkänningsfaktor. Den är både rolig och sorglig på samma gång, med underbara skådespelare (det känns friskt att slippa alla svenska välkända skådespelare). Fin musik och vackra miljöer gör att detta utan tvekan hamnar på en fyra.

Biologen

Maria Bloms teaterstycken såsom Rabarbers, Doktor Kokos kärlekslaboratorium, och Sårskorpor var väldigt roliga. Nästan som ett underbarn balanserade Maria Bloms in en sorts tänkvärd populärteater till Stadsteatern. Klart man därför var spänd på hur det skulle gå på duken för hennes film. Och lika klart var det väl då att man också blir lite besviken. Första delen av filmen sitter man och irriterar sig på att de inte lyckats vaska fram en enda skådespelare som kan dalmål (utom ett par tre troligen infödda med bara nån enstaka replik). Handlingen är rätt simpel. I Maria Bloms värld är alla lite trasiga och kantstötta. På teaterscenen hade Maria Blom en ensembel av en helt annan kaliber som bar situationskomiken på sina axlar. Här i filmen är castingen mer tveksam och den lyfter inte fullt ut. Men det är iallafall en småputtrig svensk film som funkar ganska bra.

Sofia92

Bra skådespel, speciellt av Joakim Lindblad. Filmen har en väldigt tragisk handling, i alla fall blir den tragisk mot slutet.
Det här var inte riktigt min typ av film, jag tyckte den var lite för seg för min smak, dessutom hade mer humor inte skadat.
Fina miljöer och musik, men mer än en trea är det här inte. Mot slutet blir det för mycket av allt på nåt sätt, filmen tilltalar inte mig mer än att den är hyffsat smart och rolig ibland, dessutom bjuds man på en viss igenkänningsfaktor.

heroin

Álla som någon gång bott en längre tid i Dalarna bör se den här filmen.
Jag är uppväxt lite överallt i Sverige, bland annat i Dalarna, och trots att vissa saker är lite överdrivna (som att alla har folkdräkt och åker skoter på gatorna) så är filmen jävligt realistisk och speglar det typiska småsamhället i Dalarna helt klockrent. Allt finns där: avundsjukan, den äckliga gnälliga dialekten, snokandet i andras privatliv, skuldbeläggandet på andra, skitsnacket, missunnsamheten, hatet mot Stockholm (eller egentligen mot allt utanför deras egen bys gränser) osv.
För en och en halv timmes tid bodde man helt plötsligt i Dalarna igen.
Om du inte känner till, brukar vara i eller har bott i Dalarna är det antagligen bortkastad tid att se denna filmen. Om du däremot gör det (samt att du har en gnutta humor, för filmen är otroligt underhållande på sitt egna lilla sätt!), så är den här filmen ett måste.
Filmen utvecklas intressant och man får följa många speciella och på sitt sätt intressanta karaktärer.
Man kan inte annat än älska den äldsta systern (Gunilla).
Lite frågor som dyker upp är dock:
Varför dricker man massa alkohol när man vet att man är gravid? Är ingen moralkärring men det finns faktiskt något som heter Fetal Alcohol Syndrome, värt att tänka på kanske...
Sedan tycker jag det är lite märkligt att dessa tre kvinnor kan vara systrar, snacka om "sladdbarn", den äldsta ser ju att vara minst 20 år äldre än den yngsta.
Bra skådespeleri och en konstig men ändå intressant story.
Stark trea.

Audrey T

Bra idé om systrar som gör upp. Tyvärr lyckas inte Maria Blom riktigt, filmen slutar just som det börjar hetta till. Den skulle ha behövt vara lite längre.

Nej nej sämsta svenska filmen ever!

redlefto

bara för jag är en dalmass så vart jag lite små kär i filmen

Pesole

en av de allra bästa svenska filmerna, min absoluta favorit är Gunnilla. Jag älskar hennes sätt att hela tiden på Bali.!!

Grymt dålig, långtråkig, värdelös film!!

-mononoke-

Hemstickad helyllemas att värma sig med en slaskig vintersöndag. Ps. Sommar/vår/höst-söndagar går bra också. Ds.

Jag berördes till tårar av denna fina och vemodiga berättelse om att frigöra sig och ta modet till sig att leva utan rädsla. Att våga.
Filmen känns i hjärtat utan krusiduller och allt för invecklade dramaintriger, enligt mig. Nog för att en och annan onödig fiolsträng ville spela invid hjärtats kryp-in och locka fram känslor av igenkännande och 'här-ska-det-svida-och-tårar-spillas', fast charmig folkmusik eller inte - jag berördes.

Biopremiär: 2004-12-17