Sanning eller konsekvens

Ungdom:

Ungdom:
2,5

Handling: Nora går i sjätte klass i Högalidsskolan i Stockholm. Hon slits mellan att umgås med de häftiga tjejerna Fanny och Sabina och den mobbade Karin.

År: 1997
Sammy Hafez
Erik Johansson

Copyright Sandrews

greenmango

en bra film som handlar om mobbning. Den är bra gjord och visat tydligt de olika grupperna och statusen på en skola. Att allt kan förändras. och i det här fallet över en sommar.

crazybaby

Detta är verkligen ingen feel-good-film, utan ganska nedstämd och dyster, men det är också en viktig del av filmen. Jag får nästan lite ångest av att se på den, vilket självklart sänker betyget en aning. Kanske inte riktigt min stil. Dock förmedlar den ett budskap.

Orka den va inte ens braa

nja, med tanke på hur bra boken var, så blev detta en enorm besvikelse. Endast hon som spelar Fanny spelar bra, alla andra bara säger sina repliker utan någon känsla.
Men knappt godkänd når den ändå upp till

ja bra film som jag tror är baserad på en bok?

heroin

Sanning eller konsekvens är en bra BOK om mobbning som alla bör ta del av.
Filmen med samma namn däremot är sämre.
Jag hade hoppats på något bättre.
Alexandra Dahlström känns också fel här, hon var mycket bättre i Fucking Åmål.
Så läs helst boken, men orkar du inte det, se hellre filmen än ingen av dem - för den förmedlar trots allt en väldigt intressant och berörande historia.

Såg den för typ 5 år sedan, och redan då tyckte jag att den var ganska pinsam.

greenmango

crazybaby