Livet är en schlager

Handling: Fyrbarnsmamman Mona är besatt av schlagermusik. Hennes man är arbetslös och själv arbetar hon som personlig assistent åt den CP-skadade David. En eftermiddag när hon ska gå från jobbet hör hon David spela en melodi på sin synt. Snabbt inser hon att David är ett geni på att skriva schlagerlåtar.

År: 2000
Sissela Kyle
Leif Andrée
Maria Langhammer

The_Dude

Hyfsad film om schlagertokige Mona (Helena Bergström) som ”snor” en låt av CP skadade David (Jonas Karlsson). Den största attraktionen i denna film är Jonas Karlsson skildring av en CP-skadad person. Den är helt lysande och jag saknar nästan ord för hur verkligt det känns. (Jag hade en CP-skadad person i min klass i 9 år, så jag vet vad jag snackar om.) Jonas Karlsson är Sveriges svar på Dustin Hoffmans autistiske Raymond. Så briljant!

anddav507

Jonas Karlsson i sin hitills absolut bästa roll, som den utvecklingsstörde David Fågel.
Helena Bergström och Björ Kjellmark lockar till skratt, i en av de bästa svenska filmerna någonsin.

tessan81

Med ett ihopkok av annorlunda karaktärer och schlager-tema är det här en film som den gnistrar till i emellanåt och ibland blir det för mycket. Men filmen har ett gott budskap och den skildrar en del aspekter av livet som inte ofta syns på film. En eloge för det.

Entangler01

Den här får med knapp marginal godkänt av mig. För dem som gillar schlager är den säkert bra. Men för oss som är evigt trötta på allt vad melodi- och schlagerfestivaler heter så är den en högst medioker film. Helena Bergström rider som vanligt på myten om sig själv och trots att hon var så falsk att hon snodde sin utvecklingsstörda sons alster, så är det alltså meningen att man ska sympatisera med henne.. hmm..

Sen detta eviga refererandet till kända schlagerdängor filmen igenom får mig att bli mer ointresserad ju mer filmen fortskrider.

En svag 2:a, eftersom den trots allt har ett visst underhållningsvärde.

Måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad. Jonas Karlsson och Björn Kjellman spelar väldigt bra, och flera av de andra skådespelarna var också hyfsade. Filmen var både rolig och lite sorglig också. Kändes som en ganska lagom blandning. En 4:a tycker jag att den är värd.

3+ Lite halvgalen film som framkallar många skratt!

IWantItThatWay

En underbar film med ett supergott budskap! CP-skadade David är en fantastisk person och Björn Kjellman gör sin karaktär lysande. Han kan verkligen spela alla sorts roller riktigt trovärdigt! Riktigt charmiga karaktärer! Dessutom har denna film ett väldigt bra tema - schlager! Dessutom var humorn jättebra i denna film medan man också blev rörd emellanåt. Tyvärr kändes filmen lite för kort och det kändes som att det inte hade hänt så mycket i filmen. En superstark fyra som lika gärna kunde varit en femma.

En svenska film med övervägande bra och trovärdiga skådespelare. Handling är både dramatisk och rolig. Den får en stark trea, för att även om den inte faller mig i smaken så väldigt mycket, är den väldigt bra skriven och gjord!

Noisome

Nej den här var ingen höjdare. Stundvis kul, men också bitvis för fjantig.

Lite bättre än jag trodde faktiskt, men långt ifrån bra. Detta är en oerhört förutsägbar och klyschig må-bra-film, men mestadels bra skådespeleri, bra regi och en del mer eller mindre roliga skämt gör filmen knappt okej för en kväll.