Överlagt mord

3,7

Handling: En småtjuv skickas till Alcatraz på 30-talet och tas fast när han försöker rymma. Som straff hamnar han i isoleringscell. Maxtiden för vistelse där är 19 dagar, men Henry får spendera flera år där, kall och i mörker tills han släpps ut som en galning och begår ett mord. En advokat försöker ge Alcatraz skulden och visa att det inte är Henrys fel att han blivit som han blivit. Därför borde han inte avrättas.

Baseras på en sann händelse.

År: 1995

Mia Kirshner
Ben Slack
Stefan Gierasch
Kyra Sedgwick

En medioker film. Bacon var visserligen mycket bra i en påfrestande och krävande roll, men själva filmen var faktiskt ganska tråkig.

Varje gång jag ser Överlagt mord kan jag inte låta bli att fråga mig varför Kevin Bacon inte har fått en Oscar. Detta är utan tvekan hans bästa roll, tätt åtföljd av The Woodsman och Mystic River. Brukar inte vilja rosa skådespelare i onödan då det i mina ögon krävs något mycket speciellt för att förtjäna en Oscar. Bacon leverar just en sådan rolltolkning i den här filmen. Han stöttas av Christian Slater som också är mycket bra, Gary Oldman och William H. Macy. Skådespelet håller mycket hög klass hela filmen igenom. Filmen i sig är mycket gripande och provocerande, och bygger på en sann historia. Det är lite synd att man har tagit sig ganska stora friheter med att göra om historien till film, men jag kan inte riktigt se hur filmen hade blivit så fantastiskt bra som den är om man hade följt historien till punkt och pricka. Konstnärlig frihet ska absolut inte underskattas.

Den som överraskade mest här var Christian Slater som jag inte hade mycket till övers för innan. Här gör han en mycket sympatisk, om än smått idealistisk, karaktär som jag blir väldigt förtjust i. För mig är detta en solklar femma.
"ln life for every action there is a definite and distinct reaction."

DuskBringer

En ganska seg film som egentligen inte är särsklit bra alls förrän den sista kvarten ungefär. Den hemska och sentimentala konfliktupplösningen räddar filmen från lägre betyg. Bacon gör bra ifrån sej och en svag trea blir slutbetyget.

aud

hemsk film! stackars människa!

Bacon är otrolig i huvudrollen och filmen är jättebra. Stark och smärtsamt gripande, baserat på en verklig händelse. Bör ses!

Filmen är både i färg och svartvit