Nightwatch

2,3

Handling: Amerikansk nyinspelning av danska "Nattvakten" där Ewan McGregor spelar nattvakten på ett bårhus som blir inblandad i en grym seriemördares blodiga lek. Patricia Arquette är hans flickvän, Josh Brolin hans bäste kompis och Nick Nolte polisen som utreder morden.

År: 1997
Josh Brolin
Lauren Graham
Brad Dourif
Alix Koromzay

En mörk och rörig film utan någon röd tråd. Dock är Ewn McGregor perfekt i rollen som nattvakten.
"Have you ever been killed before? I'll be back in a minute."

kaj08

Det här var ingen bra amerikansk inspelning av den danska versionen. Vi som är skandinaver bör helt klart se den danska istället.

Eftersom jag varken hade sett originalet eller den här så tog jag en fredagskväll och såg båda efter varandra. Den danska "Nattvakten" var en spännande rysarthriller som med sin miljö stundtals kändes lite läbbig. Den var dock inte så bra som alla sa.

Sen tog jag och såg den här remaken och kunde ganska snart konstatera att Bornedal gjort en sämre version av sin egen film. Ingen av dem är dålig, men den amerikanska har inget djup alls i sig och det känns ungefär som det gör när man ser nyinspelningen av "Psycho".

Trots det är den här filmen sevärd, men jag rekommenderar att man inte ser båda filmerna i anslutning till varandra. Annars får ni nog samma känsla som jag fick.

Nattvakten (1994)