Livet är underbart

3,9

Handling: James Stewart spelar en man som under sitt liv försökt göra goda gärningar. När han tror att han misslyckats, försöker han ta livet av sig, men blir hindrad av sin skyddsängel. Ängeln tar honom med på en resa genom livet för att påminna honom om allt det goda han gjort. En klassiker som påverkar!

År: 1946

Thomas Mitchell
Henry Travers
Frank Faylen

Savannah

Kan en film bli mycket bättre än denna? James Stewart i sitt livs roll som George Bailey, som är missnöjd med sitt liv och försöker begå självmord,men så får han möjlighet att se hur samhället han bor i skulle sett ut utan honom. Den ultimata julfilmen, som har utnämnts så sent som 2004 till "Bästa film som aldrig fått en Oscar". Se den!

Det här är en filmklassiker som jag inte tycker blir underhållande förrän den sista halvtimmen. Den är sentimental, överdriven och äckligt övertydlig i sitt budskap, vilket gör den parodisk. James Stewart är smått komisk i huvudrollen och som sagt är finalen det bästa med hela filmen. Godkänt givetvis, men inte mer.

janne lindh

På vissa listor uppges den här gladfilmen vara den bästa genom tiderna. Har svårt att fatta det. Visst finns det några trevliga scener men det mesta är jobbig amerikansk gapighet och sentimentalitet. Annars pålitlige James Stewart spelar över å det värsta ett par gånger. Däremot var det roligt att se Lionel Barrymore.

martin88

Filmer producerade före 1960 brukar inte falla mig i smaken, med ett fåtal undantag. Därför var det inte med några större förväntningar jag satte mig i soffan för att se denna film. Därför blev det en stor positiv överraskning. Inledningen är väl lite sådär men relativt snabbt blir filmen faktiskt intressant. Skådespelet är betydligt bättre än i många andra äldre filmer jag sett. Manuset är riktigt genomarbetat och jag är tacksam för att det övernaturliga endast ges litet utrymme. Kanske borde filmen kortats ner en aning i mitten där den blir lite enformig men i övrigt är det lagom högt tempo i filmen. En film som jag tror inspirerat många av dagens filmer, och mitt betyg landar på en solid trea!

janne lindh

lindajjj

Den måste nog faktiskt få en femma. En svag femma. Den är helt bedårande, enormt rolig, välgjord - den har allt.

Så tråkig och dålig att jag inte står ut.. Blir bara stressad av att se den för att den var så trist.

En riktig klassiker som är tragisk, rolig och hjärtevärmande. Jimmy Stewart var en storartad skådis.

BeckyLou

Den ultimata julfilmen och det perfekta botemedlet om man känner sig nere! En hyllning till livet med den alltid like bra James Stewart som hjälte!
Om ni inte grater eller atminstone inte ens är rörd vid slutet av den här filmen är ni gjorda av sten!

Filmen är svartvit