Dubbelgångare

Handling: Bröderna Mantle är enäggstvillingar och framgångsrika gynekologer. Den ene av dem har dock ett mycket bättre självförtroende och lyckas alltid förföra de kvinnor han möter. Men när han tröttnar på dem, låter han sin bror överta dem, dock utan deras vetskap.

År: 1988
Shirley Douglas
Heidi von Palleske
Barbara Gordon
Lynne Cormack

Handlingen lät bra, därför valde jag att se denna film. Men blev besviken. Detta är en rätt ointressant thriller, med skum stämning. Får dock godkänt iallafall, fungerar att kolla på om man absolut inte har något bättre för sig.

Intressant till en början, ja första halvan ungefär, men sen när det börjar gå utför för tvillingarna går det också utför för filmen och jag tappar allt mer intresset.

Jeremy Irons måste dock nämnas som gör två mycket fina rollprestationer som tvillingarna. Har sett bättre av Cronenberg.

Xenomorph

Cronenberg imponerar när han byter inriktning från skräck till psykologiskt drama. Filmen är trots det typiskt Cronenberg.

En slags psykiskt surrealistisk skräckfilm som verkligen skänker obehag. En av Cronenbergs bästa om inte den bästa. Irons är sjukligt bra i sin roll och skrämmer en ordentligt med sina sjuka gestaltningar. Stämningen var exakt så den skulle vara. +4

Mackie

Håller med Moonlighting. Gripande, skrämmande, fantastisk helt enkelt. Jeremy Irons gör en insats som borde rankas som bland de bästa någonsin, i alla fall på 80-talet. Filmen är så mycket och lyckas med så mycket - den skildrar deras relation med allt vad syskonkärlek innebär, men den har också så mycket mer. Det är också äkta Cronenbergkänsla i den, lågmäld ibland med mollstämning, fokus på kroppen, han tränger verkligen in i psyket på huvudpersonerna... Kort och gott en fantastisk filmupplevelse.

Moonlighting

David Cronenbergs tveklöst bästa film...