Alfie

Handling: En provokativ betraktelse av kvinnokarlen Alfie som mitt i livet tvingas omvärdera sin förut så bekymmerslösa tillvaro.

Regissör: Charles Shyer
Kevin Rahm
Max Morris
Jo Yang
Tara Summers

Detta är en film med djup, det är inte alla som ser det, men detta är inte bara en film som behandlar ämnet: Raggning. Visst är det mycket av det i filmen, och vem än Jude Law skulle kunna göra jobbet bättre? Men det är inte bara så. Det är en snygg och härlig film som berättar om en man som bara låter livet gå och har kul, men som sedan upptäcker att det finns mer än så. Jag tycker om det, ännu mer tack vare Jude Laws suveräna skådespeleri. En stark fyra tack vare Jude Laws suberba skådespeleri och det underbara soundtracket, Old habits die hard!

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: A player until he got played / What's it all about? / Meet a man who never met a woman he didn't love.

Detta är en intelligent och sofistikerad remake av orginalet med Michael Caine. Efter att ha sett trailern till orginalet tyckte jag mej kunna konstatera att denna remakes manus ligger tankeverksamhet och modernitet bakom.
Hög igenkänningsfaktor som man som man har i Laws tankar kring raggning, som blir komiska och tänkvärda.
Law gör en riktigt bra roll och tjejerna (Sarandon, Tomei, Long, Krakowski, Miller) hänger på rätt bra de med, måste jag säga. Epps är helt ok.
Intressant och smart dialog i filmen.
Bra musik (soundtracket främst).
Bra slut trots allt för att det inte ska bli så klyschigt. Ni förstår då ni ser det.
Denna hamnar i DVD-samlingen för detta kan och vill man se om. En film om kärlek, äkta som imaginär, vänskap, otrohet, flörtar, one night stands och om svårigheten att finna både rätt kärlek och sej själv. Denna förtjänar mer uppmärksamhet än den fått.

Trivia: This was the first of two films that featured Jude Law in a role originally played by Michael Caine. The second was Sleuth (2007). / Susan Sarandon gave pictures of herself in the 1970s to British artist Russel Oxley, who used them to paint an acrylic portrait of her character, supposedly from that era. After filming, the canvas went home with Sarandon. / According to director Charles Shyer, in the shot where Alfie (Jude Law) punches a car windshield, Law actually cracked the windshield. Apparently, the actor wasn't able to put as much effort into punching it until Shyer told him to imagine that it was the paparazzi.

bra film.. ganska vanlig storry.

Nadiiiaa

länge sen man såg den här... tror ja tyckte den va mer åt det dåliga hållet...

förväntade mig mera och då kanske framförallt skratt. denna film är ju sorglig och deprimerande och olyckliga liv och allt de dåliga. Jude Law passar inte men jag tycker att filmen blev tråkig på sina ställern men den är snyggt gjord, både människorna och omgivningarna.

En bra film faktiskt som räddas ofta av Jude Law och Susan Sarandons talanger. Jude Law är juh fucking extremt snygg så rollen passar juh som handen i hansken för honom.

movie princess

en bra film som kan vara mysig att se på. men inget speciellt om det inte hade varit för Jude Law hade den inte varit så bra! men han är ju bara så snygg!

Dan banan

Alfie känns vid som en ocharmig och surrealistisk rulle. Jude Law agerar mycket sig själv enligt min uppfattning - även om vi bortser från kvinnoförtjusningen i honom.
Det är inte mer än den starka tvåan som får landa idag.
Något som skulle kunna falla mig i smaken, men istället skjuter iväg någon annanstans. Slutet är trotts sitt utdragna scenario dock hyffsat.

Det plingar inte här inte.

Biopremiär: 2005-01-07

Fallet Alfie (1966)