Ray

Musik:

Musik:
3,6

Handling: Musiklegenden Ray Charles liv är kantat av fantastiska musikaliska framgångar, men också svåra personliga misslyckanden. Trots en svår barndom i det segregerade Södern lyckades Ray Charles bryta både sociala och musikaliska barriärer och skriva musikhistoria. Han lärde världen att lyssna på ett nytt sätt. Ray är Ray Charles aldrig tidigare berättade biografi, ett musikaliskt drama om en av världens största musiklegender.

Regissör: Taylor Hackford
Larenz Tate
Terrence Howard
David Krumholtz
Wendell Pierce

såg denna film på musiken och vi höll på att dö av tråkighet men jag ger en tvåa för skådespelerierna!

Social__Distortion

Hur bra film som hellst. Älskar musiken.. och Jamie Foxx spelar gudomligt... Om man inte har sett filmen bör man slå sig ner framför en tvapparat asap. Klockren 5a

rednaxela

Ray är en film som handlar om den kända och mycket bra kompositören ray charles.Hur han blev känd och hur han levde.Varför han var blind och varför han var så bra.Ray är en film som har det lilla extra spänning på hög nivå och mycket bra skådespelarinsatser.

Filmen är för lång men är helt klart bra ändå.
Rekommenderas

Ray charles 1930-2004 R.I.P

Nr 112 på min Topp 250. En klar 4:a.

Tagline: The extraordinary life story of Ray Charles. A man who fought harder and went farther than anyone thought possible.

När jag såg filmen tänkte jag en stark 3:a, men vid närmare eftertanke växte filmen månaderna efter jag sett den till detta klara betyg. Detta är en film som växer för var gång du ser den.

Ett riktigt starkt drama är vad det är. Välgjort på många plan, och jag hoppas att det som visas återspeglar verkligheten så mycket som möjligt, så det inte blir en faction över det hela. Man får väl anta att det är sant. Hur som helst är det grymt välspelat (Jamie Foxx är grymt lik) och musiken är ju hur bra som helst (se nedan).

Ett på ett sätt tragiskt, såväl som fascinerande, livsöde gestaltat mkt bra i detta kanske världens främsta medie (film). Man får bl a veta hur det gick till när han blev blind och kanske också hur det påverkade hans fantastiska musiköra.

Det bästa soundtrack:et på min Topp 10 - och handen på hjärtat, det är väl inte så konstigt att filmer m "klassisk" musik från 1950-1960-talen ligger högt upp? Oavsett, köp CD:n! Ett måste. Man kan bara inte sitta still.

Ray Charles genialiska begåvning som musikant är verkligen värdig att bli filmatiserad. Bara musikupplevelsen gör det sevärt, sedan förnöjer det att Foxx övertygar som Ray själv i sitt rollporträtt. Filmen som helhet har både banala samt lyckade stunder och mynnar ut i ett relativt fint resultat.

stankovic

Magnifik film om legenden Ray Charles liv. Jamie Foxx är riktigt riktigt bra i rollen som Ray Charles.

Anspråkslös

Som helhet en mycket intressant skildring av Ray Charles liv. Litesmåstrist på vissa ställen där historien tycks klistra sig fast vid obetydliga små händeler. Huvudpersonen skådespelar fantastiskt. Det verkar som om de har lättare att göra ett bra jobb när de har någon konkret person att gå efter

Biopremiär: 2005-01-28