Adaptation

3,7

Handling: Det här är en komedi om en manusförfattare som kämpar med att skriva ett manus på Susan Orleans roman "The Orchid Thief", som i sin tur handlar om en orkidéodlare som klonar sällsynta orkidéer för att sedan sälja dem vidare till samlare.

År: 2002

Gary Farmer
Peter Jason
Gregory Itzin

raccoon

Skoj koncept eftersom det är en som en meta-film, dvs filmen handlar om en kille som ska göra en film, och den filmen man ser verkar vara den film han snickrar på.

Dock har den samma problem som manusförfattaren själv dras med i filmen, framförallt att den är rätt seg. Inte så mycket händer egentligen, förutom i slutet där det som redan konstaterat spårar ur. Dock väldigt roligt koncept som sagt, och en hel del tänkvärda eller i alla fall småroliga bitar. En trea blir bra, men det känns som den borde kunnat få en fyra om den vore lite mer genomtänkt.

aforsell

Inte Kaufmans bästa enligt min mening, men väldigt intelligent manus. En liten "hint" så som jag tolkade manus (obs sluta läs om du inte sett filmen, eller om du inte bryr dig om hur andra uppfattar filmer...:) Kaufman har ju ingen tvillingbror på riktigt, men i filmen representerar tvillingbrorsan den typ av manusförfattare som Kaufman inte vill vara, men ändå tvingas bli för att få ordning på manus (typ andra halvan av filmen, när filmen blir dålig actionmovie). För de som inte fattar det, och typ gillar Hollywood-actions så tycker de filmen ändå är ganska bra (slutet är ju avgörande enligt manusföreläsaren råd), men för er alla andra som egentligen tycker actiondelen är kass men ändå förstår helheten blir det hela så superintelligent och tänkvärt att betyget ändå blir högt.

JoyRide

Hade svårt att fatta handlingen till en början men den blev bättre med tiden. Meryl är lysande :D

lindajjj

Allt är briljant! Helt briljant. Enormt roligt, lysande skådespeleri.

kaj08

En lite annorlunda komedi här med en strålande spelande Nicolas Cage. Detta måste vara hans bästa rollinsats, och en av hans sista filmer som var bra. Cage spelar både sig själv och sin tvillingbror på ett utmärkt sätt. Huvudpersonen har skrivarångest och har det svårt att få ihop sitt manus till sin nästa film. Samtidigt försöker tvillingbrodern ge sig in i branschen och skriver på sin först film. Just dessa bitar är riktigt roliga, då de driver en hel del med filmklyschor och hur ett manus ska vara.

Jag gillar vardagskomiken i filmen där det inte händer så mycket, men där Cages båda roller skildrar hur livet kan te sig på ett utmärkt sätt. Maryl Streep gör en godkänd insats, men tyvärr känns hon inte helt rätt i sin roll här. Det är synd att de försökt få till slutet lite mer händelserikt än övriga filmen, vilket gör min 4-a väldigt tveksam. Men totalt sätt blir nog ändå en 4-a till slut.

Rune

Fantastiskt bra film. Andy är kungen på alla sätt och vis.

Den här filmen var mycket skum och ointressant. Får en svag tvåa trots allt- den var lite rolig här och där.

Geniallt manus och vacker berättad film. Hela filmen är underbart gjord och super bra. Riktigt bra skådespelare däribland världens bästa skådespelerska Meryl Streep.

Filmen har en viss charm men jag faller inte för den. Tvärt om så finner jag filmen ganska långtråkig. Jag råkade t.o.m. somna till i mitten av filmen, men trots det så tänker jag ge en svag tvåa pga. bra skådespeleri och lite småkul foto.