Guldfeber

Handling: Chaplin spelar en guldgrävare som får vara med om många olika och säregna strapatser, han tvingas äta stearinljus och skor, blir jagad av en björn, iscensätter en märklig dans med bröd och befinner sig i en stuga balanserande på en klippa.

År: 1925
Regissör: Charles Chaplin
Originaltitel: The Gold Rush
Ingår i tema: IMDb Top250

Charles Chaplin
Georgia Hale
Tom Murray
Mack Swain

Helt fantastiskt bra och rolig film. En av Chaplins bättre.

Natanielgullis

Haha den här filmen var jäkla bra :D

Det här är en av de bättre Chaplinfilmerna jag har sett. Innehåller flera scener som är typiska för Chaplin och som faktiskt är roliga att se just för att de känns så klassiska. Då tänker jag främst på gaffeldansen, skomåltiden och när stugan dinglar över ett stup. Utöver dessa enskilda scener hittar jag inte mycket som håller upp mitt intresse, då jag inte är något Chaplinfan, men om man nödvändigtvis vill se en film av honom så rekommenderar jag den här eller möjligen Moderna tider.

Stundtals en väldigt rolig rulle med flera klassiska scener. Chaplin var en mästare på komedier.

Molina

Charmig och klassisk, möjligen lite mycket slapstick i längden, men det är väl svårt att begära rappdialog i en stumfilm

Rolig och underhållande rulle. Chaplin trivs som vanligt framför kameran och gör ett par riktigt roliga stunts. Sevärd vare sig du gillar eller inte gillar Chaplin. Svag fyra.

En riktig Chaplinklassiker med en hel del oförglömliga scener. En riktig höjdare är scenen i stugan där "Big Jim" och Chaplin ställs mot varandra. Bl.a. när Chaplin lagar till sin sko som maträtt.

Filmen är svartvit