Odysséen

Handling: The Odyssey är inte bara den första äventyrsberättelsen - det är också den största! Men en budget på 400 miljoner kronor har Oscarsbelönade Francis Ford Coppola producerat en spektakulär, specialeffekts-späckad och tre timmar lång filmfest. Till grund ligger Homeros flera tusen år gamla berättelse om äventyraren Odysseus, kungen av Ithaca, och hans tio år långa resa hem efter segern i det trojanska kriget. En seglats kantad av lömska häxor, människoätande jättar, eldsprutande drakar, ett monster med sex huvuden och undersköna sirener som sjunger sjömän i fördärvet.

År: 1997
Paloma Baeza
Ron Cook

BlackHawk

nej nej och åter nej!

Mycket dålig film som nästan blir löjlig ibland.. Urusla skådspelare och man följer inte helt den riktiga historian om Odyssen.

Kristoffer

Filmen handlar om historien om Odyssén. Odyssén är ett reseäventyr, uppblandat med skepparhistorier och fantasier om tidens sjömansliv. Med sina skepp råkar Odysseus ut för en sjöfarares alla fasor: havsvidunder, öar som bebos av människoätande jättar och mystiska andeväsen som lockar skeppen ur kurs. Gång på gång lider han skeppsbrott och till slut har han förlorat alla sina skepp och män. Filmen är värd att se och rekommenderas till skolundervisning om just Odysséen och den grekiska mytologin!

En riktigt stark 2+ både som film & i sin egen genre.

Tagline: -

En film som vimlar av egentligen f.d. stjärnor. En alltför lång film därför att den bitvis blir seg, trots att detta verk av Homeros knappast går att förkorta mer än de redan gjort. Där misslyckas Konchalovsky. Alla skådespelarinsatser är medelmåttiga, utom Greta Scacchis, som gör det riktigt bra med mycket känsloutspel. Hon är också mycket vacker, liksom Isabella Rossellini, som förvånansvärt nog verkar åldras väldigt sakta.
Bitvis spännande, ja, om man gillar sagoäventyrena. jag måste slå ett slag för musiken (temat) som är riktigt fin och storslagen (4,5/5 i betyg), vilket höjer filmens betyg i helhet.
Filmen kommer inte köpas in till DVD-samlingen. Denna räcker att se en gång. Kul att se dock denna enda gång då filmen är just påkostad som bara den.

Trivia: Världens hittills dyraste TV-film med en budget på 400 000 000 kronor.

3mm4

Dålig. Så kan man sammanfatta Odyséen. Själva historien hade de lyckats göra pinsamt löjlig. Och skådespeleriet... Hemskt.
Trots det blir det en 2:a ändå, men väldigt svag.
(Ett tips: om ni vill se en bra film som utspelar sig under antiken så bör ni se Troy)

Dansus

Filmen kom direkt till sin sak och gick snabbt genom händelserna. Filmen stämde inte alls överens med bokens handling, tex. guden Eolus kom vid början av filmen medan i boken kom han vid slutet (andra händelser var felaktiga också). Detta gjorde att det kändes att boken inte var gjord till film. Utan helt enkelt baserad av boken.

Effekterna var dåliga och ibland så dåliga att det blev komiskt istället för allvarlig. Det var även komiskt då skådespelarnas repliker ofta repeterades och på det sättet de sade det.

Annars det som Odysseus kunde känna gentemot sin fru Penelope, trots det ENDA minnet som repeterades om och om igen när han saknade henne, kändes overkligt. Även också när Odysseus kommer hem till sin fru och möter för första gången sin son Telemakos som är 20 år och som ger honom en stor omfamning. De blev därefter "bästisar" kändes overkligt.

Det som var bra annars var att skådespelarna tog sina roller på allvar (trots att det inte kändes på riktigt).

Filmen/serien kan vara värt att se ifall man vill se lite av händelserna av boken Odysséen oavsett om händelsernas kronologiskaordning inte stämmer.

En riktigt stark 2+ både som film & i sin egen genre.

Tagline: -

Trivia: Världens hittills dyraste TV-film med en budget på 400 000 000 kronor.

BlackHawk

nej nej och åter nej!

Jag älskar den här filmen! Armand Assante är perfekt som Odysseus. Han lyser verkligen av ledarskap och styrka. Käraktärernas djup och kärleken mellan Penelope och Odysseus känns verkligen! Ett underbart äventyr!

bra spegling av historien, men så urusla skådespelare att det blir en plåga att titta på den, filmningen är äcklig och oproffisigt gjort. färgerna är för mycke och allt blir rörigt.
dock tar jag mig igenom med lätthet dem bitarna då den vackar Isabella Rossellini visar sig.

Älskar den grekiska mytologin. Den här filmen kommer jag se fler gånger... Efekterna är dock lite dåliga, men filmen är också några år så man får ta det. Filmen i sin helhet är väldigt bra...