Blind Horizon

Handling: En främling vaknar upp på ett sjukhus i den sömniga lilla staden Black Point i New Mexico. Han får av den lokale sheriffen veta att man hittat honom skjuten i huvudet ute i öknen. Men själv minns han ingenting - inte vad han heter, vem han är eller varför han befinner sig just där, och han har inga identitetshandlingar.

Snart dyker Chloe Richards upp, en kvinna som påstår sig vara hans fästmö. Hon berättar att hans namn är Frank Kavanaugh och att han arbetar för skattemyndigheterna i Chicago. Tillsammans försöker de få pusselbitarna på plats, men de enda minnesfragment som dyker upp i Franks inre är något som verkar helt osannolikt - att USA:s president svävar i livsfara ...

Regissör: Michael Haussman
Jesus Mayorga
Cole S. McKay
Guadalupe A. Garcia
Faye Dunaway

Hmm ... Blind Horizon gör mig ganska konfunderad. Det är en mycket intressant och lovande historia även om twisten var relativt lätt att lista ut, men skådespelarna är rent ut sagt dåliga, särskilt Val Kilmer, och man har gjort intrigen onödigt komplicerad. I slutet lyckades jag inte hänga med helt och hållet. Amy Smart gjorde dock bra ifrån sig, och jag njöt mycket av scenen mellan henne och Kilmer på sjukhuset. Mycket snyggt! Tyvärr skickas det ut flera trevare under filmens gång som både förvirrar och känns onödiga för filmen som helhet. Filmen är intressant, då jag oundvikligen ställer mig frågan hur mycket en person förändras vid minnesförlust. Huvudpersonen kommer visserligen inte ihåg vem han är, men kommer han ihåg sin personlighet?
Jag blev mycket fäst vid Kilmers karaktär, även om jag inte ger mycket för hans insats som skådespelare. Hade man slängt in bättre skådespelare, en mer sammansatt story och en klurigare twist hade jag kanske kunnat ge Blind Horizon en trea - kanske till och med en fyra. Apropå ingenting - sen när är 80 procent av alla misshandelsfall inom familjen beställningsjobb?
"Can you hear me?"