De vilda gässen

Krig:

Krig:

Handling: Det råder politisk kris i Centralafrika. En fascistisk diktator har störtat sitt lands president och förvandlat staten till ett skräckvälde. Den enda räddningen finns i London där världens skickligaste legosoldat befinner sig - överste Allen Faulkner. Han är en garvad soldat som lurat döden åtskilliga gånger under blodiga strider. Men allt det tar sig som rena söndagsskolan i jämförelse med vad han nu ställs inför.

Tillsammans med en liten grupp legosoldater måste han nu kasta sig rakt i fiendens gap för att befria presidenten. Men den okända, drypande och snåriga djungeln är inte bara fylld med livsfarliga rovdjur, utan även tusentals beväpnade soldater. Alla med en enda uppgift - att stoppa "De vilda gässen".

År: 1978
Ronald Fraser
Ian Yule
Patrick Allen
Rosalind Lloyd

En -2 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: The Dogs of War. The Best D*** Mercenaries in the Business!

Detta är en film som är skrattretande sanna mina ord. Skrattretande dålig också egentligen. Men det är också ett lysande exempel på hur viktigt det är att ha med tidsaspekten i sammanhanget då man betygsätter, dvs tidskontexten, den tid under vilken filmen spelades in. Jag trodde jag sett denna film tidigare, men nej! Hade jag gjort det, liksom t ex. Wildpalm gjorde då han var ung, hade jag nog värderat filmen högre av rena nostalgiska skäl (ett intressant faktum nog i sej att vidarestudera vid annat tillfälle - det är ju lite skrämmande trots allt).
Filmen går att titta på och jag gillar då och då att titta på sån här i princip hjärndöd action så länge de kände då toppskådisarna kämpar för att göra film av eländet istället för b-skådisar. För där tror jag Moore, Burton och Harris främst räddar filmen så gott ett går från ett kanske halvuselt manus.
Men är det manuset som är problemet? Nja, inte helt klart. Kanske snarare dessa två saker: regin och den totala bristen på verklighetsförankring och realism. Detta blir löjeväckande och roligt att se - jag tänker ibland om det är en komedi jag tittar på (!).
Mycket billig krigsfilm i handlingar, smink, agerande från birollsskådisarna. Jämfört med dagens realistiska skildringar som Den tunna röda linjen eller Letters from Iwo Jima t ex. står sej denna i en kontrast som inte alls går att jämföra. Ville man se detta skit på bio 1978? För det är nästan så jag vill sätta en stark etta i betyg.
Musiken (temat), dvs en del uppåtpeppande och glada militärtrudelutter, som också känns oerhört feltajmade och malplacé, är ibland också en stor bidragande orsak till att man funderar: hur tänkte de här för att det inte ska bli barn-TV?
Är det realistiskt att rollbesätta "...världens skickligaste legosoldat..." och sina proffsiga medhjälpare med Moore, Burton och Harris m fl. som då visserligen är garvade skådisar, men garvade elitsoldater då man fyllt 50 år * och mer? Att Burton sen är något pluffsig och har en del grått hår gör inte saken bättre. Gubbar i deras ålder har ingen chans att franstå som trovärdiga starka och uthålliga soldater, tyvärr. Näe, tummen ner där med!
Nej, detta hamnar då INTE i DVD-samlingen, det kan jag lova. Detta varken kan eller vill jag se om.

Trivia: * Roger Moore celebrated his 50th birthday while shooting in South Africa. / This was the last movie released by Allied Artists. / Before the film could be released in the US, Allied Artists, which had backed it, collapsed, so the film only had an extremely limited release in America. This accounts for the poor box office receipts in the US, compared to the large grosses it took in elsewhere, which resulted in it being the 14th highest-grossing film worldwide) of 1978.

Första gången jag såg den gillade jag den, men nu tycker jag bara att den är ovanligt fånig.
Man känner verkligen inte igen Roger Moores helyllegesalt från Bondfilmerna när han tvingar en snorunge att ÄTA knark.

Pojken

Mycket bra krigsfilm!

En riktig gammal klassiker. Känns dock att den åldrats en del.

En gammal krigsklassiker som inte känns lika bra som när den kom. Dock värd en titt om man gillar krigsfilmer. 2,5 i betyg.