Short Cuts

Handling: Vi får i denna lite märkliga film följa en mängd olika människoöden växa fram till en mäktig, myllrande fresk: här finns olika par, föräldrar, älskare och vänner vars öden korsas och snuddar vid varanndra.
Inblickarna i samtida amerikansk vardag bjuder till exempel en hemmafru som säljer telefonsex samtidigt som hon matar sin baby, och en melankolisk clown som underhåller på barnkalas.

År: 1993
Deborah Falconer
Susie Cusack
Charles Rocket
Jane Alden

Chockerande nog blir man inte besviken av nivån på skådespeleriet, även fast filmen innehåller såpass många stora och erkända skådespelare/skor. "Short cuts" tillhör definitivt en av de filmerna i världen (genom historien) som har bäst skådespeleri, rakt av. Varenda delaktig gör en enorm prestation av sig. Och det är inte bara skådespelet som imponerar, Altmans regi är lika briljant och tack vare att Altman gjorde pärlor som denna så bevisade han varför han fick den statusen han fick. Irriterande nog så såg jag en skiva med mycket skada, så längtar till att få se om den i bättre kvalité så jag kan få njuta av skådespeleriet ännu mer. Stark fyra.

Överskattad!!. Jag fattade inte det speciella med denna alldeles för långa och ibland långtråkiga rulle.
Den hade några fyndiga scener och några bra skådespelare, men jag blev ändå inte underhållen.

gamova

En besvikelse. Seg, tråkig, men får en trea då den handlar om ett i grunden rätt engagerande ämne.

Xenomorph

Helt ok film, men väldigt många karaktärer gör filmen oengagerande.

BeckyLou

En av 90-talets bästa filmer! Altman gör ett helt otroligt jobb här med alla dessa historier som alla griper tag i en pa samma sätt. Den har en väldigt äkta ton över sig och skadespelarprestationerna är nagra av de bästa. Min personliga favorit är Tim Robbins som lyser i den här filmen!
En maste-se film!

Altman bjuder på en intressant film med bl.a. mycket inside jokes i branschen, roliga cameos och en grym lång tagning utan klipp i början av filmen. 3,5 i betyg.