Det brinner!

Handling: Isabelle och Frida tjuvröker vid Ödetorpet. När de sedan kommer hem hör de sirener. Torpet står i lågor!

Är det Frida och Isabelle som har slarvat med cigaretterna? Eller är det den mystiske "Någon" som har tänt på? Frida drömmer mardrömmar och ser ögon i mörkret samtidigt som hon bestämmer sig för att aldrig mer röka. Vem är det som smyger omkring i Fridas trädgård? Det blir inte bättre av att Frida råkar få veta att någon har hittat ben i askan. Har någon blivit innebränd?

År: 2002
Regissör: Mikael Marcimain
Originaltitel: Det brinner!
Loa Falkman
Sofie Hamilton
Cecilia Frode
Göran Ragnerstam
Lena B. Eriksson

Bra familjefilm som följer boken bra. Inte sådär mesig som många familjefilmer tenderar att bli nu för tiden. Detta känns mer äkta. Dessutom bra skådespel.

heroin

Bättre än "Hjälp! Rånare".
Mycket bra skådespelarinsatser från de vuxna (speciellt han som spelar den schizofrena snubben) men även från barnen.
Anastasios Soulis är bra som alltid.

Lite orealistisk handling men spännande ändå.
Dessvärre gräslig filmmusik (trumpetmusiken).
Detta är en skräckfilm för barn.
Kan tänka mig att den, för rätt målgrupp (12 år och yngre) skulle kunna vara en riktig favorit.
En svag trea.

dinette

så bra mer en barn film men den är ändå väldigt bra. lite så här så spännde och lita allvarlig samtidigt.

anden

Medelbra svensk barn-däckare

Jag tycker att detta är en fantastisk film. Bra skådesplarinsatser från både vuxna och barn.

movie

Såg den när den gick på tv men jag missade del 2 så det blev lite osammanhängande... Men bra ändå- en trea

magnus_65

Bra...