Jacket, The

Handling: Det handlar om en man (Adrien Brody) som upplever en annan tid där han träffar sin stora kärlek (Keira Knightley)

Regissör: John Maybury

Jonah Lotan
Ian Porter
Laura Marano

DuskBringer

Riktigt bra film. Jag älskar när man inte följer dramaturgins riktlinjer till punkt och prickar. Keira Knightley är riktig bra i den här filmen. Inget av den överspelande och teatraliska dramadrottningen som hon visar upp i exempelvis Pirates of the Caribbean.
Tankeväckande och absolut sevärt.

Moonlighting

Nonsensthriller med en fullständigt usel Keira Knightley i kvinnliga huvudrollen. Det finns inte en uns av trovärdighet i hennes krystade rolltolkning av en tuff white trash-
brud med skinn på näsan. Hon liksom regissören borde insett att hon inte kan spela annat än dekorativa roller. Filmen räddas till stor del av Adrien Brodys nakna rollprestation.

Det här är en klart annorlunda film med övernaturliga inslag. Den jämförs av många med ”The Butterfly Effect”, men det här tycker jag är mycket bättre då man slipper ”tonårsfilms-känslan”. Adrien Brody är lysande i huvudrollen och musiken är underbar. En mycket positiv överraskning!

Intresserade mig inte riktigt. För skum och inte särskilt intressant. Adrien Brody är dock duktig.

Tyckte filmen kändes lite för stillastående för att vara värd en femma men annars så hade den allt man vill ha.

Oj, vad bra den var! Bättre än jag förväntat mig. Det här är nog den bästa film jag sett som har med tidsresor att göra.. Underbara skådespelarinsatser av Adrien Brody! Rekommenderas!

Shadowfax

En historia om en man som tappar minnet efter en händelse med en polis. Polisen blir mördad och denne man läggs in på sjukhus för psykstörda. Väl där börjar han besöka sig själv i framtiden, dvs det finns två av honom. En på sjukhuset för psyksjuka (1992) och en i framtiden (2007). Hans framtida jag försöker ta reda på varför han dog 1992.

En väldigt underlig film som klart går att se på. Skådespelarna imponerar inte ett dugg, och handlingen av själva filmen är väl inte det bästa. Den är dock godkänd.

en mycket bra film som man måste hänga med i. Man får rysningar i kroppen när man väl får reda på sanningen. Helt klart värd att se :)

Spike

en riktigt bra tänkarfilm!

Jag hade höga förhoppningar inför den här filmen, delvis för att få se Adrien Brody igen, och det för den orginella idén. Okej, så värst orginell var filmen kanske inte, och inte helt oförutsägbar, men den påminner om andra filmer, filmer som inte har en suck mot The Jacket. Först och främst kan jag nämna The Butterfly effect, vars handling nästan är identisk med The Jacket.. Bara att The Jacket var spännande, och skådespelarinsatserna var märkbara. Detta är verkligen en spännande filmen med en lysande Knightley och fantastisk Brody som övertygar mig helt om hur hemskt det kan vara att ligga i ett fack i mörkret, och att alla tror att man är galen. Jag vet inte riktigt vad det var som fångade mig i The Jacket. Antagligen var det spänningen, jag satt som klistrad framför tv:n, och jag blev inte alls besviken mot slutet. Det var helt klart värt pengarna och jag kan tänka mig att se den fler gånger, JAG rekommenderar den varmt till de som inte sett den, den får en stark fyra.

Biopremiär: 2005-05-13