Sideways

Handling: Miles är en nyskild, misslyckad och deprimerad författare, som tar med sin vän Jack, en avdankad skådespelare, på en veckolång resa genom Kaliforniens vindistrikt. Under resan diskuterar de sina liv, medan de provar olika viner på vingårdarna.

Regissör: Alexander Payne

Jessica Hecht
Missy Doty
M.C. Gainey

Raffset

Upphöjd till skyarna, hyllad av alla filmkritiker. Jag hade inte hört ett enda ont ord om denna film. En trevlig film om vin, okej, jag gillar inte vin, men va fan ja kan väl se den endå. Att man går på det om och om igen, filmkritikernas konstiga spel. Detta är en orgie i (vin såklart) otrohet, osjyssta vänner med absolut ingen poäng, ingen mening och inget bra slut. Och nej, jag får absolut INGEN känsla för huvudpersonerna, dom rör mig inte ett uns. HUR kan man hylla denna banala film? Det är pinsamt!! Gör nåt bättre, diska eller whatever..

En sann medelålders road trip med humor, intelligens och attityd? Tja, det låter kanske osannolikt, men faktum är att Sideways reste sig ur dyn och utvecklades till en mycket bra film. Paul Giamatti strålar med samma lyskraft som i Lady in the Water. Allt mannen rör vid blir till guld. Ny personlig favorit.

Elysium

En mycket stark fyra ger jag den här underbara filmen. Humorn är sådär bitterljuv och bra. Skådespelarna är perfekta för sina roller. Manuset skulle ha kunnat få en liten extra finputsning, ibland känns vissa repliker lite krystade. Ändå är det här en av de bättre filmer jag sett och klart sevärd.

Intressant men lite ledsam film, huvudpersonerna är bara för olika för att det skall kännas trovärdigt att de står ut med varandra eller att de ens kommer på tanken att göra en resa tillsammans.

En tragikomisk film som lutar åt det tragiska hållet, snudd på för deprimerande för nån så dyster som mig att se. Tur att det finns några positiva vändningar och stunder.
Filmen är rik på härliga intriger och dialog men har lite för mycket vindiskussioner för min smak.

Okej rulle för en kväll, dock lite väl seg för ett högre betyg.

Rauk_boy

Km igen nu för f(:O)n filmpunktare, bätrre poäng kan ni ge den här filmen. Filmen kanske verkar seg för att den inte verkar leda någonvart utan istället följer med svängarna utan någon riktigt väg att gå på. Kanske för att filmen vill beskriva livet på ett verkligt sätt. Filmen innehåller både komik och viktiga ämnen som tas upp på ett ganska nytt sätt. Ett plus till underbara Paul Giamatti med sina dåliga orangutanghållning och ännu ett plus till B-skådisen Thomas Hayden Church som inte brukar göra så värst bra ifrån sig som i den här filmen. Dem kvinnliga skådespelarna bör också nämnas och uppskattas.

En väldigt bra film, skådespelar insatserna är enorma och fotot är otroligt vackert. En roadmovie om vin, klockren.

kalles

Rätt tråkigt berättelse, iallafall till en början, och ett väldigt grått och trist fotospråk, det vackra Kalifornska landskapet till trots..

Jag har svårt att intressera mig, då jag varken vinet eller karaktärerna är särskilt intressanta för mig..

Men däremot så älskar jag Haden Churchs-rolltolkning, it's fucking fenomenal..
Bland det bästa jag sett, grymt karismatisk och mångfasetterad..

Det här är en ganska tråkig film som inte innehåller någonting som lyckas fånga ens intresse. Tvärt om så kan jag inte låta bli att störas av karaktärerna. Filmen skildrar nämligen en deprimerad toffel och ett otroget svin. Jag hade en ljus liten förhoppning om att dom båda skulle hoppa från en bro och göra slut på eländet, men istället är filmen en vanlig romantisk drama/komedi som följer mallen till punkt och pricka.

Alla som sett några romantiska drama/komedier vet vad jag menar: Huvudpersonen börjar filmen med att han är ensam och olycklig, men så träffar han den kvinliga motparten, det går bra till en början, men sen blir det lite strul som bidrar till lite utdragen spänning. Som tur är så löser sig allt i slutet och dom kan leva lyckliga i alla sina dagar ^^

Det är ett klassiskt vinnande recept som går hem i film efter film och en ganska tråkig mall som jag tyvärr fått genomlida ännu en gång. Inte heller blir det bättre utav att man använder sig utav platt hissmusik för att "hålla igång stämningen". Den är varken bra eller dålig utan bara platta toner som trullar på i bakgrunden medan jag väntar på att jag ska nå slutet av färden och komma bort från den här filmen.

Trots att filmen slår fel redan från grunden och sen bara blir värre så innehåller den faktiskt en del underhållande moment som skulle kunna göra den okej. Humorn är faktiskt god och jag fick en del skratt samt att skådespelet är ganska bra, men det räcker inte för att jag ska underkänna filmen i helhet.

Biopremiär: 2005-02-18