Friday Night Lights

Sport:

Sport:

Handling: Vi får följa det amerikanska fotbollslaget The Permian High Panthers väg mot framgång under Texasmästerskapen 1988.

Baserad på verkliga händelser.

Regissör: Peter Berg
Originaltitel: Friday Night Lights
Ingår i tema: Baserad på verklig händelse

Billy Bob Thornton
Tim McGraw
Grover Coulson
Connie Cooper

Pesole

Denna film är väldigt bra, men jag tycker faktiskt TV-serien är bättre. Men det är absolut inge fel på den här, den är spännande och riktigt bra. Skådespelarna spelar riktigt bra, perfekt för en perfekt fredagskväll.

Ganska sevärd film med bra spel från samtliga skådisar. Lite gripande här och var.

BlackHawk

En av den bästa amerikansk fotbollsfilmen tillsammans med "Remember The Titans".

Oförutsägbar och klockren på alla punkter gör att den här får en klockren femma.

Peter Berg är inte bara en bra regissör (för att han göra bra filmer) han är även väldigt skicklig som regissör. Han lägger inte fokus på enbart skådisar och dramaturgi. Han koncentrerar sig mer på fotots djup och musikens spelande roll i filmen. Det är det vackra fotot och musiken som håller den högsta kvaliteten i "Friday Night Lights".

Storyn berör - liksom många andra American Football filmer - laget, vi får följa dem delstatsmästerskapet. Men vi får ändå inte se så mycket av själva spelandet. Fokus ligger mer på atleterna och deras bakrund. Den lovande quarterbacken som skadar knät och får sin dröm slagen i spillror. En av spelarna har en farsa som inte tål att se sin son misslyckas och en av spelarna är livrädd för att förlora mästerskapet och därmed torska sin dröm.

Man får snabbt klart för sig hur hårt Football spelarna har det i USA. Det är deras enda chans att få börja i College och Fotbollen är allt de har. Sumpar de den chansen så sumpar de sina liv, helt enkelt.

Man förstår rädslan, smärtan och trycket som dessa sjuttonåringar får uppleva. Billy Bob Thornton är suverän som lagets couch. Liksom de tre spelarna som syns mest - Garret Hedlund, Lucas Black och Derek Luke. Den sistnämnda är speciellt bra.

Ett suveränt soundtrack helt och hållet skapat av postrock bandet "Explosions in the Sky" - underbar musik.

"Friday Night Lights" är den bästa Football filmen jag sett, kanske den bästa sportfilmen till och med. För "Friday Night Lights" handlar inte om sporten, den handlar om själva kärleken till sporten och den här filmen är utan tvekan gjord med kärlek och respekt.

martin88

En riktigt bra film med bra skådespelare. Inte på samma nivå som "Remember the Titans" men trots det en mycet bra film. Precis som wildpalm skriver är det som saknas en stark förankring av rollfigurerna, hade de jobbat mer på det så hade det kunnat bli hur bra som helst. Stark trea!

tobbeii

Den absolut bästa sportfilm jag har sett, handlingen är skitbra och slutet gör inte filmen sämre.. men ändå inte riktigt en 5. =)

En väldigt väl genomförd "sport"-film att jämföra med t ex "Remember the Titans". Tyvärr är det något som gör att den här inte riktigt greppar tag. Filmen slarvar med att ge åskådaren starka känslor för rollfigurerna, vilket jag tycker behövs i såna här filmer. Den lyckas med att berätta lagets historia (vilket antagligen är huvudpoängen), men misslyckas med att få ihop trådarna utanför spelplanen. Man blir helt enkelt inte tillräckligt engagerad. Thornton är dock lysande. En trea!