Insomnia

Handling: Den ärrade Los Angeles-polisen Will Dormer skickas tillsammans med sin partner Hap till en liten fiskeby i Alaska för att lösa ett bestialiskt flickmord. Jagade av internutredare hemma i L.A. hoppas de båda poliserna att Alaskavistelsen ska ge dem några dagars välbehövligt andrum.

Men uppdraget visar sig bli allt annat än lugnt. Dormer gillrar en fälla och när mördaren ska gripas, råkar Dormer istället skjuta Hap. För att kunna slutföra mördarjakten gör Dormer allt för att sopa igen spåren efter dödsskottet. Något som visar sig passa mördarens plan perfekt. Alaskas obarmhärtiga midnattssol tär hårt på Dormers nattsömn och han drivs allt längre in i en ond mardröm - i vaket tillstånd...

År: 2002
Oliver 'Ole' Zemen
Jay Brazeau
Lorne Cardinal
James Hutson

Jag är faktiskt lite kluven angående Insomnia. Den har något mer än vanliga kriminalhistorier i regel, den är originell och bygger på en mycket spännande idé. Skådespelarna är mycket bra - jag fastnade särskilt för Hilary Swank i rollen som Ellie. Ändå saknas det grundläggande intresset och filmen känns ganska ojämn. Konceptet med Dormers sömnsvårigheter hade kunnat göras så mycket bättre eftersom jag personligen hade hoppats på en lite kusligare thriller. Har nästan lust att ge den en sympatifyra eftersom den egentligen har de rätta förutsättningarna och gör ett ordentligt försök, men filmen får nöja sig med en stark trea.
"A good cop can't sleep because he's missing a piece of the puzzle."

Jag har inte sett den norska filmen "Insomnia" som den här är en remake av, men oavsett så är det här en mycket stabil, snygg och atmosfärrik thriller som går ganska djupt in i människans psyke. Pacino är som klippt och skuren i rollen som den trötte Dorman. Det är i stort sett Pacinos film... kan vara en av hans allra bästa prestationer. Inspelad i mycket vacker nordamerikansk miljö. Den har något mer än vanliga psykopatthrillers och till skillnad från många filmer så tappar den inte tempo och blir sämre i slutet. Bra skådespelare och regissören bakom mästerverket "Memento" har gjort ännu en riktigt sevärd film.

ramlad

Svag trea. Filmen var nog spännande, välgjord och skådisarna skickliga. Men jag fastnade inte riktigt och blev aldrig riktigt involverad i händelserna. Där det skulle vara spännande kunde jag lika gärna gått och hämtat vatten. Men det kan ha berott på okoncentration från min sida och inte dålig film.

Spännande rakt igenom och slutet var faktiskt lite oväntat.

En mycket smart och välspelad film som väl blottar mänskliga sinnesstämningar.
Tycker Williams gör kanon bra psykopatroller, känns som det ända andra förutom barnvänliga genrer han passar till.

Cammie

Christopher Nolan är bra som alltid, men denna hans första storfilm känns allt lite normalare än vanligt. Dock byggs Insomnia bra upp av de erfarna skådespelarna och den suggestiva handlingen. Intensivt slut.

martin88

Intressant manus, favoritregissör och flera kända skådespelare innebar ganska höga förväntningar! Dessvärre infriades de bara till viss del. Det hela blir lite utdraget och inte alls så spännande jag hoppats på! Insomnia är inte i närheten av att vara lika bra som Nolans andra filmer tyvärr, men inte på något sett dålig för det!

kaj08

En film med väldigt många bra skådespelare. Tänk att få se flera av mina absoluta favoritskådisar, Al Pacino, Hilary Swank och Robin Williams i en och samma film! Bara det gör filmen värd att se. Handlingen är rätt finurlig och moral och lojalitet ställs på sin spets i den här filmen.

Det är tyvärr lite för många typiska händelser i filmen, som drar ned betyget en aning. Film-makarna har försökt få med för många delar från receptet för en polisthriller. En del bitar är föga nyskapande. Al Pacino gör som väntat en bra insats men Robin Williams känns lite malplacerad. Lite överaskande kanske så överglänser Hilary Swank Pacino i denna film, och det är just Swank som gör att denna film når ända upp till en 4-a i betyg.

blä tråkig film inge späning!!

"A good cop can't sleep because he's missing a piece of the puzzle."

Insomnia (1997)