Amelie från Montmartre

3,9

Handling: I denna charmiga och romantiska komedi av Jean-Pierre Jeunet får vi följa Amélie från det att hon är liten tills hon växer upp i Montmartre, Paris. Amélies barndom var mycket ovanlig, med ovanliga hjärtklappningar. Hennes far Raphael är läkare och undersöker sin dotter titt som tätt. Detta är den enda närkontakt Amélie har med sin pappa och det gör ju naturligtvis en liten flicka nervös och spänd, vilket får Amélies pappa att tro att Amélie har något hjärtfel. Därför får Amélie inte gå i skolan med andra barn, hon blir undervisad hemma och spenderar den större delen av tiden på sitt rum dör hon drömmer sig bort.

Efter några år har Amélie växt upp till en vacker ung kvinna som arbetar på café "De två kvarnarna". En morgon när Amélie står i badrummet för att göra sig i ordning hör hon plötsigt från Tv:n att prinsessan Diana omkommit i en bilolycka. Och där får Amélie en ny mening med livet, hon ska försöka ändra och förbättra andra människors liv.

År: 2001
Regissör: Jean-Pierre Jeunet
Originaltitel: Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain
Alternativ titel:Amélie (int. titel)
Ursprungsland: Frankrike, Tyskland

Clotilde Mollet
Serge Merlin

Copyright Sandrews

krackelibrankelfnatt

En av de absolut bästa filmerna som jag har sett. Stämningen, kulörerna, musiken, alla små detaljer får mig att vilja se mer, mer, mer! Jag vill veta allt om Amelie och hennes liv. Jag vill vara där och vara en del av hennes värld, kasta macka i hennes fors. Det här är verkligen en film som har satt sig i mitt hjärta.

Elisabet

Känner man sig allmänt deppig, är ju det här rena vitaminpillret, ååå, så glad och varm man blir !
Annorlunda .., mycket finurligheter. Jag tyckte om sättet dom använt kameran. Det kändes som om den som gjort filmen varit på gott humör och haft kul; ja, som om den människan burit på en stor säck med livsglädje inom sig !

anddav507

En väldigt omtyckt film, vad jag förstår.
Succé på bio.
Vinnare av flera fina priser.
Väldigt abstrakt film.
Ett djup.
En skyhög feel-good-faktor.

stilis

Amelie från Montmartre är en mycket bra och välspelad film in genre!

Skådespelerskan Audrey Tautou är som klippt och skuren i sin roll!
Hon är även snygg!

Det blir en femma!

Ajice

Älskar den här filmen! Musiken, skådespelarna, sällsamheten och de underbara fantasierna - Möjligheternas möjligheter! -Alla måste titta- :3

Stark 3:a en varm berättelse med mycket humor som imponerade mycket första gången men som tyvärr är lite enkelspårig och därför inte var lika fängslande att se igen.

mysa66

En underbar feelgood-rulle som jag varmt rekommenderar.Denna sagolika film har mycket värme,vackert foto,härliga karaktärer som porträtteras av duktiga skådisar.En film du inte får missa helt enkelt.

Brita

En klar favorit för mig. En film som jag gärna ser om. Bra skådespeleri, bra story, fina miljöer och fantasifull.

En mycket vacker film, både på djupet och för stunden. Man blir glad av den, även om filmens stil inte riktigt faller mig i smaken. Helt klart närmare en trea än en femma i betyg.

Desperat

En finurlig och charmig film som alla bör se. Den är inspirerande och underhållande.

Biopremiär: 2001-10-12
Filmen är både i färg och svartvit