Torkel i knipa

Handling: Torkel är en vanlig kille i 6:an. Han försöker vara schysst och vill inte bråka. Hans bästa kompis Jason går däremot ständigt beredd med ett järnrör i fickan, "för man vet aldrig vad som kan hända". Men när Torkels onkel Stuart spöar upp klassens två värstingar, Sten och Saki, överger de sitt vanliga offer, Doris, och ger sig på Torkel istället. Samtidigt dyker mystiska dödshot upp vart han än befinner sig.

Torkel börjar bli livrädd och desperat. Och vad gör man då? Jo, ger sig på någon som är svagare förstås. Och det är Doris som får ta smällen, men det är det värt för plötsligt får Torkel vara med i värstinggänget, och behöver inte ens Jason längre. Eller? För det är något som inte stämmer. Någon fortsätter att kasta in tegelstenar genom fönstret och den nya lärarvikarien verkar lite skum.

Regissör: Thorbjørn Christoffersen Stefan Fjeldmark Kresten Vestbjerg Andersen
Originaltitel: Terkel i knibe
Ursprungsland: Danmark

"En riktigt bisarr filmupplevelse"

Från början trodde jag att detta var en helt vanlig familjefilm och hade inte mycket till övers för den. Men jag såg den i alla fall till slut, och jag blev rejält överaskad. Filmen är fullsmockad av sjuka händelser, grova svordomar och bisarra karaktärer. Detta är vuxenhumor, absolut inget för de yngre. Vissa scener var faktiskt riktigt vidriga, men det är tecknat, så det är långt ifrån verklighet.

Torkel i knipa är en film där allt bara är på skoj, och det är riktigt sjukt må jag säga. Den var underhållande och rolig, litegranna min humor måste jag säga. Men jag tyckte inte om de blodiga delarna, det var lite överdrivet och äckligt. Men detta är verkligen orginellt. Att sätta in så skumma karaktärer och så grova svordomar i en tecknad film är ett genidrag, för jag har aldrig sett det förut och jag blev imponerad. Visst har man sett det i South Park, men det är dåligt gjort, det är inte som det är här då det är helt i datorgrafik. Svag fyra.

Det här är en smårolig dansk datoranimerad film som skiljer sig från mallen. Det är knappast barnvänligt då den stundtals är ganska brutal och då karaktärerna svär som borstbindare. Stilen som den är animerad med påminner lite om mupparna och en rolig detalj är att Felix Herngren gör samtliga röster. Tyvärr, är det ändå så att det svenska röstskådespeleriet är på tok för stelt och okarismatiskt, vilket gör att filmen känns allmänt b. Originaliteten ska den dock ha cred för och betyget blir därför en stark tvåa.

Hanes

Aldrig har jag sett en sån välanimerad film och så sjukt rolig film men som ändå är så sjukt kass. Filmen är också ganska läskig. Specielt i slutet i skogen. Och jag kunde aldrig räkna ut att det var just denna person som var den skumme. Och det var ju ändå en skit sak tycker jag. Stark tvåa..

-3/5
Haha, stundtals skitkul, särskilt med hans farbror - för det är svårt att avgöra gränsen mellan vuxenfilm och barnfilm! Ibland lite väl "blodig" för barn, vilket kan vara känsligt. Dansk produktion, ganska dålig animering.

IWantItThatWay

En helt störd, läskig och skrattretande film! Den är helt brilliant nästan! Svart humor som bäst! Ett plus för de fantastiska rösterna!

En sådan skön film , i love it ! " fuck of and die du är för ful för mig och och din mors går för en tia " ÄLSKAR! <3

Haha, rätt rolig, den va kanske egentligen rätt dålig, men så dålig att den blev bra. Fast den blev bara för mycket mot slutet. Den får i allafall en 2:a av mig

Crocodile

Den är rolig men skit dåligt gjord och handlingen var jävligt dålig.

Den här filmen blev jag rekommenderad av filmpunktens databas.. Haha, den var ju jättebarnslig, nästan så dålig att den blev bra, men nej, blir en etta ändå.

Antonlikemovies

Vilken underbart rolig film!
Skrattar ihjäl mej varje gång jag ser den här rullen.
Jason är störtskön och så självklart Torkels farbror.
Klar 4

Biopremiär: 2005-02-11