De djävulska

4,0

Handling: Frun och älskarinnan till en sadistisk internatskolas rektor får en dag nog och planerar att mörda sin plågoande. De dränker honom i badkaret och kastar kroppen i skolans bassäng, men när bassängen töms är kroppen borta...

År: 1955

Jacques Varennes
Robert Dalban
Jean Lefebvre

Copyright Atlantic Film

Gedigen och hyfsat spännande fransk klassiker.
Slutet var speciellt bra. 3,5 i betyg.

En mycket bra och smart film i bästa Hitchcock stil. Detta lär ha varit orsaken till att Hitchcock valde att göra Psycho ett par år senare då han insåg att Clouzot var hans största konkurrent. Sista kvarten blir man helt indragen i det som händer och ett måste för alla som gillar Hitchcock.

En 4+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 20131117 på plats 140 på IMDb Top 250, vilket jag kan förstå att den gör rent cinematiskt.
En mycket spännande film, bättre än många Hitchcock-filmer, för att vara från denna tid. Jag ville inte stänga av filmen trots att jag var tvungen att dela upp den på två kvällar.
Det finns bara en sak som jag tycker brister logiskt i manuset, kan inte säga mer utan att spoilra än att det handlar om badkaret...

Gedigen och hyfsat spännande fransk klassiker.
Slutet var speciellt bra. 3,5 i betyg.

Henri-Georges Clouzot ter sig för mig mer och mer som en av de bästa 1950-talsregissörerna. Spännande historia som dessutom bjuder på en och annan överraskning. Blir lite väl överdrivet mot slutet och manuset lämnar mer att önska ur ett logiskt perspektiv. Simone Signoret som kall älskarinna är dock ljuvlig att se och överlag var detta överraskande bra. Bättre än de flesta av Hitchcocks filmer, åtminstone av de jag har sett. En stark tvåa blir betyget.

Biopremiär: 1955-07-11
Filmen är svartvit

Diabolique - en djävulsk plan (1996)