Cave, The

2,4

Handling: Djupt inne i den rumänska skogen snavar en grupp av vetenskapsmän på ruinerna av en gammal trettonhundratalskyrka. När de tittar närmare på sitt fynd gör de en häpnadsväckande upptäckt - kyrkan är byggd över ett enormt underjordiskt grottsystem. Lokala biologer tror att grottan bebos av ett helt nytt ekologiskt system och en grupp av amerikanska grottforskare hyrs in för att hjälpa till att undersöka grottans hemlighet. När Jack, hans bror Tyler och deras två kollegor, som är äventyrslystna professionella grottutforskare, startar sin expedition finner de inte bara ett nytt ekologiskt system, utan också en helt ny biologisk art...

Regissör: Bruce Hunt
Lena Headey
Daniel Dae Kim
Rick Ravanello
Brian Steele

Ett tappert försök, filmen funkade en stund men sedan kändes det mest löjligt med snygga killar och snygga tjejer, handlingen var intressant men väldigt osannolik och överdriven, så de som tycker om snyggingar som knappt kämpar för sina liv i en lite klaustrofobisk underjordisk film kan väl se den. Too late för min del kan man säga.

lindajjj

Man måste ju acceptera själva grundförutsättningarna för den här typen av film; det vill säga en extremt enkel handling (vi måste ta oss ut ur grottan!) och ett manus som till 85% består av egennamn, det vill säga, ropandet av andra människors namn. Charlie! Ty! Charlie! Ty!

Men när man väl har gjort det, så kan man se fram emot 90 minuters handsvett och krampande muskler, för hur simpelt det än är så är det väldigt, väldigt spännande!

Hoppsan! Inte trodde jag att filmen skulle vara så här pass välgjord. Nästan helt felfri skräck med starka karaktärer och andlös spänning. Scenen med Perabo är grymt bra. En av årets hittills största överraskningar.

Sevärd film lite obehaglig emellanåt

Helle85

Allvarligt??! är inte ens värdig en etta...

The Cave (2005) börjar som i stort sett vilken rysare som helst i denna anda, om vi bortser från det oerhört snabba tempot. Med en abrupt inledning fortsätter filmen på samma tema där en genomtänkt karaktärsutveckling försummas till förmån för ett så dramatiskt fortskridande som möjligt. Det dröjer i själva verket väldigt kort tid innan osämja frodas i gruppen och dykarna vänder sig mot varandra med fysiska konfrontationer och hårda ord som resultat. Och samtidigt som jag inser poängen med en film som denna - att spela så mycket som möjligt på spänningen - gör den extrema skildringen av samarbetet i gruppen ett något krystat intryck, särskilt med tanke på att det här gänget påstås ha jobbat ihop länge. Gemenskapen rasar samman som ett korthus utan att det hela är övertygande.

Vad gäller spänningen existerar den egentligen bara fläckvis, och försvinner lika plötsligt som den dyker upp. Engagemanget är genomgående lågt, vilket inte görs bättre av den första anblicken av de horribla dataanimerade varelserna som förföljer dykarna i grottsystemet. De simmar, de flyger, de biter, de väser och kan uppenbarligen infektera människor som parasiter och ta över deras kroppar - men när de skrattretande kreationerna bär ansvaret för all fasa filmen bjuder på faller det hela platt.

The Cave är en hyfsat välgjord film som i slutänden stupar på sin oförmåga att hålla sig innanför historiens ramar på ett skickligt sätt. Med en mängd ingredienser som slängs in först och främst för att det är vad tittaren förväntar sig är det uppenbarligen för mycket begärt att få det att framstå som något mer än en ordagrann studie i Film making for Dummies. Detta är välbekant och lätt att lyckas med, men har noll fantasi och minimal inlevelseförmåga. Visst kan regissören Bruce Hunt fumla till ett enkelt överlevnadsdrama. Och den där 60-sekunders-twisten precis i slutet gör varken till eller från.

Några imponerande tagningar och lite halvkula läsningar. Men annars är det tyvärr ett krystat "äventyr" som uttråkar och följer allt för tydliga mallar för att vara intressant. Mycket stark etta.

BlackHawk

Efter alla ord om att den här skulle vara bättre än The Descent så var jag tvungen att sen den här, men ack va besviken jag blev. The Descent är bättre på nästan alla punkter.

knappt godkänd

lindajjj

Zirgo

Överlevnadshorror i grottmiljö kanske skulle fungera om man gjorde om den till en psykologisk överlevnadstriller istället, men med muterade monster som dräller överallt så kan filmen inte överleva mitt intresse ens.